سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اجرای پروژه ای برای پایان تشنگی

طرح انتقال آب دریای عمان با هدف رفع کمبود آب مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان و با اولویت شهر‌های ساحلی و همچنین شمالی استان چند وقتی است که عملیاتی شده.

دولت آیین نامه اجرایی ماده واحده قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را ابلاغ کرد که بر اساس ‌آن، زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان باید فراهم شود.

 ششم شهریور ۱۴۰۱ و در اجرای تکلیف مقرر در ماده واحده قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان مبنی بر فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری داخلی یا خارجی برای برداشت آب، نمک زدایی، انتقال آب و استفاده از نمک و فلزات بازمانده از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، توسط هیأت وزیران   به تصویب رساند.

به موجب این آیین نامه، علاوه بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوزهای مورد نیاز در چارچوب قوانین و مقررات و تسهیل فرآیند اجرای طرح، وزارت نیرو برای مناطقی از استان که از منابع آب انتقالی طرح برخوردار می‌شوند، از طریق فرآیند بازتخصیص آب، سهم آب سطحی و زیرزمینی تخصیص یافته به صنایع را با منابع آب انتقالی طرح جایگزین خواهد کرد.

وزارت نیرو همچنین حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نقاط مصرف اولویت‌دار را برای انتقال آب به منظور تأمین آب شرب و میزان نیاز آبی مربوط تعیین و به شرکت تأمین آب صنایع و معادن به عنوان شرکت سرمایه گذار و مجری طرح اعلام کند و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، برای تأمین آب شرب از محل طرح، قرارداد خرید تضمینی آب شرب با شرکت مذکور منعقد می‌ شود.

 با توجه به همین موضوع نیز عملیات اجرایی طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان در ۴ جبهه ایجاد آب‌گیر، تاسیسات شیرین‌سازی، خرید تجهیزات و سامانه خط انتقال در حال اجرا است.

تأمین ۱۴۰ کیلومتر لوله طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان

در این باره با استاندار سیستان وبلوچستان گفت ‌وگو کردیم. وی با اشاره به طرح هایی که برای تامین آب سیستان وبلوچستان در دستور کار است افزود: در راستای اجرای طرح انتقال آب دریای عمان تاکنون برای ۱۴۰ کلیومتر لوله تامین و عقد قرارداد با پیمانکاران انجام شده است.

حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: در حوزه انتقال آب دریای عمان گودبرداری به صورت کامل انجام شده و آماده بتن ریزی است.

نصب آب شیرین‌کن‌ها

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اقدام دیگری که برای رفع تنش آبی داریم نصب آب شیرین‌کن‌ها است که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده از طریق استان و دستور ویژه رییس جمهور بحث انتقال آب دریای عمان بالاخره در مجلس تصویب و مسیرش از طریق منطقه چابهار به سمت زاهدان تعیین شد.

او  با بیان اینکه یکی از مصادیق انتقال آب دریا استفاده از این آب در نوار ساحلی و شهرستان‌های ساحلی است گفت: وزارت نیرو مجوز برای نصب ۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین‌کن داده که ۲۵ هزار متر مکعب آن تجهیز کارگاه و پیمانکار مستقر شده است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه بحث تخصیص آب دریا برای آب شیرین‌کن مدنظر است تا بتوانیم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم ادامه داد: موضوع نصب آب شیرین‌کن‌های مقیاس کوچک دارای اهمیت است تا بتوانیم از همه فعالیت‌های اقتصادی به سرعت بهره‌مند شویم.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موضوع آب شیرین‌کن‌ها و انتقال آب دریا به عنوان مطالبه جدی مردم و به عنوان مفهومی جدید در تامین آب سیستان و بلوچستان مطرح است افزود: موضوع حقابه هیرمند از افغانستان از چند جهت با محوریت نماینده رییس جمهور در امور افغانستان در حال پیگیری است و امیدوارم که به یاری خدا این مهم به نتیجه برسد و بتوانیم از آب هیرمند بهره‌مند شویم.

شاخص آبرسانی روستایی با انتقال آب دریای عمان به ۹۰ درصد خواهد رسید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: به همت دولت و برنامه‌ریزی که در این دوره صورت گرفته، شاخص آبرسانی روستایی در استان با یک جهش ۲۰ درصدی به بیش‌از ۹۰ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرح آبرسانی و انتقال آب از دریای عمان در دولت سیزدهم آغاز شد گفت: به همت دولت و برنامه‌ریزی که در این دوره صورت گرفته، شاخص آبرسانی روستایی در استان با یک جهش ۲۰ درصدی به بیش‌از ۹۰ درصد خواهد رسید.

علیرضا قاسمی گفت: در پی این سفر، مجوز شیرین‌سازی آب دریای عمان به میزان ۵۰ هزار متر مکعب برای تأمین نیاز آبی شهر‌ها و روستا‌های چابهار، کنارک و دشتیاری (روستا‌های نوار ساحلی)، صادر شد.

وی افزود: در مرحله نخست، ۲۵ هزار مترمکعب شیرین‌سازی انجام می‌شود که همه مراحل اداری و فرآیند‌های انتخاب سرمایه‌گذار در بازه زمانی کوتاه انجام و در قالب الحاقیه به سرمایه‌گذار موجود، اجرای طرح واگذار و هم‌اینک مراحل اجرایی طرح و خرید تجهیزات مورد نیاز آغاز شده است.

مدیرعامل آبفا سیستان و بلوچستان به تشریح بخشی از اقدامات این شرکت طی سال ۱۴۰۰ تاکنون پرداخت و گفت: در این مدت در قالب ۱۷ طرح آبرسانی در ۹ شهرستان جنوب و مرکز استان، آبرسانی به ۱۴۹ روستا با جمعیت ۸۶ هزار نفر از محل اعتبارات ملی و استانی صورت گرفت که متناسب با آن شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی در سطح روستا‌های استان با جهش ۲ درصدی به حدود ۷۲ درصد رسید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی رضا شیبانی
۱۲:۰۸ ۰۶ آذر ۱۴۰۱
با سلام. فقط خدا کمک کنه به سیستان خشک. اگه همین طرح انجام بشه، منطقه نجات پیدا میکنه، وگر نه در سالهای آینده این منطقه همه مهاجرت میکنن