سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی مطرح کرد؛

همکاری حداقلی بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن

با توجه به قانون جهش تولید برای پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن همچنان شاهد همکاری حداقلی آن ها هستیم.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات بانک ها به بخش مسکن باحضور ابوالفضل نوروزی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی و مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس،فرشید ایلاتی کارشناس مسکن پرداخت.

سوال آخرین آمار ها را از پرداخت تسهیلات بفرمایید:
نوروزی: طبق ماده چهار قانون جهش تولید بانک ها موظف شده اند که بیست درصد تسهیلات خود را به مسکن اختصاص دهند و این در بودجه سال گذشته هم ذکر شده بود.
ما جلسات زیادی داشتیم،بانک مسکن خیلی همکاری خوبی داشتند و ۲۰ هزار میلیارد به این موضوع اختصاص داده است و سایر بانک ها همکاری حداقلی داشتند. بانک هایی که همکاری نمی‌کنند ۶۰ هزار میلیارد از طرف سازمان مالیاتی جریمه خواهند شد و این در صندوق ملی مسکن ذخیره خواهد شد.
سوال درصدی بر آوردی از همکاری های بانک ها دارید ؟
نوروزی: بانک مرکزی هم همکاری مناسبی اخیرا داشته است و حدود هفته این را به بانک ها ابلاغ کرده است. جلسات خوبی در حال برگزاری است با حضور آقای رییس جمهور به صورت ویژه در حال پیگیری است و ما امیدواریم در این پیگیری ها این روند تسریع شود و زودتر پرداخت ها کامل شود.
سوال علت این که تمام آن مبلغی که در قانون آورده شده پرداخت نشده چه هست ؟
یوسفی: اگر اکنون ما در حوزه تامین مالی دچار مشکل هستیم باید برگردیم به نگاه کسانی که در پرداخت تسهیلات نقش دارند دقت کنیم.

درصورتی که چهار میلیون مسکن   ساخته شود یک تا ده میلیون نفر می‌توانند مشغول کار شوند و این یعنی پیشرفت اقتصادی.ما حداقل پنجاه هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم دهه نود برای مسکن مهر. آهنگ دولت اکنون توجه دولت به اقشار ضعیف جامعه است. ما نمی‌خواهیم رشد پایین پولی و نقدینگی انجام دهیم‌. رشد تسهیلات ما در حوزه مسکن کاهش پیدا کرده به سه هزار میلیارد تومان اما در حوزه اقتصاد افزایش پیدا کرده است یعنی ما سبد خانوار را کاهش دادیم. من شنیدم که لایحه ای آمده است که ۷ درصد تسهیلات مسکن را کاهش دهیم که این در دولت تصویب نشد.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست:
نوروزی: ما هر وقت تسهیلات بانکی به سمت تولید هدایت شده باعث کاهش تورم شده است. رشد پایه پولی و نقدینگی از وقتی کار مسکن مهر آغاز شد کمتر شده است. ما نمی‌گوییم بانک ها وام جدید پرداخت کنند در صورتی که بانک صد وام پرداخت کند ۲۰ تسهیلات  از این تعداد  باید برای مسکن باشد. همیشه بیش از بیست درصد وام ها به مسکن تعلق می‌گرفت اما از ده سال پیش به کمتر از پنج درصد رسیده است. ما در یک سال گذشته بیست و یک هزار تومان سرمایه مردمی جمع کردیم و این یک لوکوموتیو اقتصادی است. هدایت نقدینگی سرمایه خرد مردمی است. این حتی می تواند مشکلات معیشتی مردم را هم برطرف کند. ما دو نوع تسهیلات داریم یکی تسهیلات خود مالکی که مخصوص مردم است که در سامانه راه و شهرسازی ثبت نام میکنند.

حدود پنجاه درصد قرارداد بانکی بستند و ارتباط برقرار شده و در کارتابل بانک ها موجود است. اکنون کاملا سامانه برقرار است اما تعداد بانک ها کم است. زبان مشترک با بانک های دیگر متاسفانه هنوز شکل نگرفته است. اکنون امکان پرداخت تسهیلات بانکی وجود دارد اما بعضی از بانک ها ممکن است در  سیستم خود مشکل داشته باشد. بیست و چهار بانک عامل باید سهمیه خود را  اعلام کنند با مدیران عامل بانک ها ما جلسات زیادی داشتیم. بانک ملی،تجارت،ملت و پارسیان کار پرداخت تسهیلات شان را انجام دادند. مردم هم باید یک آورده ای بیاورند و کار تسهیلات بانک ها انجام شود. متاسفانه تسهیلات بانکی از منعقد ها خیلی کمتر است. آورده مردم جلوتر از تسهیلات بانکی است.

سوال شما برای حل موضوع دسترسی بانک ها چه کار هایی انجام دادید؟

یوسفی  :ما نمی‌خواهیم خلق پول جدید داشته باشیم ما فقط می‌خواهیم تسهیلات حوزه تجاری را در حوزه مسکن بیاوریم. تسهیلات حوزه مسکن دقیق ترین تسهیلات این و انحراف آن کمتر است. وام به صورت مرحله مرحله پرداخت میشود. دولت قبل مخالف قانون جهش مسکن بود. علی رقم دولت قبل این در مجلس مصوب شد. ما در حوزه مسکن دو راه داریم که یکی از آن گرفتن پایه های مالیاتی است. وزارت مسکن کوتاهی کرد. این دولت هم مقداری کوتاهی کرد. ما موضوع را پیگیری کردیم سامانه اسکان و مسکن به ما کمک می‌کرد. ما ساخت و ساز کردیم اما خانه های خالی بیشتر شده است. اکنون بانک مسکن بهانه می‌آورد که ساخت مسکن های انبوه آغاز نشده است.

نوروزی اولین کاری که در مجلس به انجام رسید پیگیری موضوع در کمیسیون مسکن بود.ما فردا یک جلسه با بانک مرکزی داریم ما به صورت پیگیری مداوم این کار هستیم. چرخ دنده های حوزه مسکن فرسوده است و به راه افتادن آن زمان میبرد.

سوال راهکار افزایش سرعت پرداخت تسهیلات مسکن که خواهد بود؟
ایلاتی کارشناس اقتصادی مسکن: در سبد هزینه خانوار مسکن بزرگترین سهم را دارد. مردم در اجاره بهای مسکن مشکل دارد و دولت در این موضوع تعلل کرده است. هزینه ها افزایش پیدا کرده پس مسکن باید در اولویت قرار بگیرد ما پیشنهاد میکنیم بیش از بیست درصد منابع بانکی به مسکن تعلق گیرد. نباید تعلل در پرداخت صورت گیرد. صنعت مسکن میتواند به بخش های دیگر اقتصاد هم کمک کند.

سوال جرایم مالیاتی که باید انجام میشد صورت گرفته است یا نه ؟

نوروزی: نامه نگاری ها انجام شده اما هنوز عملیاتی نشده اما در برنامه های آنها هست که بانک های متخلف برخورد کنند از بیست و چهار بانک حدود بیست بانک پرداخت و همکاری نداشتند زمان این رسیدگی به جرایم هنوز مشخص نشده اما در تلاش هستیم که به زودی این کار انجام شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.