سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه کشاورزی قراردادی در استان سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برنامه‌ریزی برای توسعه کشاورزی قراردادی در این استان خبر داد.

محمدرضا قاسمی اظهار داشت: موضوع کشاورزی قراردادی برای برخی از محصولات از سال‌های گذشته در استان سمنان آغاز شده و موضوع جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی در استان سمنان روی محصول چغندرقند انجام شده است افزود: اغلب کارخانجات قند در کشور کشاورزی قراردادی را انجام می‌دادند و هنوز هم انجام می‌دهند و برخی شرکت‌های دانه‌های روغنی کشاورزی قراردادی را برای دانه‌های روغنی در برنامه دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: از سال ۹۵ وزیر وقت جهاد برای کشاورزی قراردادی دستورالعملی را ابلاغ کردند، ولی در دستورالعمل جدید استان‌ها مخیر هستند بر اساس اولویت مدنظر خودشان محصولاتی را مشخص و تعریف کنند و در چارچوب غالب موضوع را اجرایی کنند.

قاسمی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی موضوع تازه و بیگانه به حوزه کشاورزی نیست، افزود: بر اساس دستورالعمل جدید موضوع کشاورزی قراردادی محصولات باغی و محصولات زراعی اولویت اصلی است و باید نخستین اولویت محصولات راهبردی باشد.

وی با بیان اینکه در مورد دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای به‌عنوان اولویت اصلی استان باید برنامه داشته باشیم، افزود: برای غلات مانند گندم نیز دستورالعمل جداگانه وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به‌ضرورت رویکرد جدی به محصولات اساسی راهبردی در زمینه کشاورزی قراردادی گفت: در حوزه دام و طیور تاکنون تشکل‌های مختلف در بخش‌هایی مانند لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ مطلوب عمل کردند و در این زمینه باید اولویت‌های حوزه دام و طیور مدنظر باشد.

قاسمی با تأکید بر اینکه در ذرت علوفه‌ای در غرب و شرق استان این کار انجام شده و الگوی خوبی برای این مهم است، تصریح کرد: استمرار فعالیت‌های قبلی در حوزه دام طیور و تولیدات گیاهی در زمینه کشاورزی قراردادی پیگیری شود و برای محصولات اساسی و پنج محصول اصلی که تازه تعریف شده است برای آن‌ها مجری معرفی شود.

وی افزود: تأمین مالی برای طرح کشاورزی قراردادی اولویت‌بندی شود و یک سهمیه از منابع ملی تبصره ۱۸، کمک فنی و اعتباری و سایر منابع سهم و ردیفی برای کشاورزی قراردادی مدنظر قرار گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.