سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسه‌دار کردن، لوازم یدکی را روی دست‌فروشندگان مشهد گذاشت

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو مشهد گفت: طرح شناسه‌دار کردن کالا‌ها با توجه به حجم بالای برند‌ها و اقلام مختلف لوازم یدکی، فروش لوازم یدکی را در این کلانشهر با چالش مواجه ساخته است.

علیرضا اردکانی مقدم رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو مشهد گفت: طرح شناسه‌دار کردن کالا‌ها با توجه به حجم بالای برند‌ها و اقلام مختلف لوازم یدکی و اجناس زیادی که در انبار صنوف مشهد از سال‌ها قبل مانده، فروش لوازم یدکی را در این کلانشهر با چالش مواجه ساخته است.

او افزود: طرح شناسه دار کردن کالاها، بازار لوازم یدکی را جوابگو نیست و نمی‌تواند همه آن را پوشش دهد.

وی بیان کرد: ۵۰ میلیون قلم کالا در رسته لوازم یدکی قابلیت دریافت شناسه را دارند، در حالیکه تاکنون فقط ۲۵۰ هزار قلم یعنی نیم درصد از بازار لوازم یدکی شناسه‌دار شده اند.

اردکانی خاطر نشان کرد: اگر فقط در بین لوازم یدکی، "بلبرینگ" را در نظر بگیریم، این کالا ۵۰ هزار نمونه دارد که با در نظر گرفتن برند‌های آن، حجم کل بلبرینگ موجود در بازار لوازم یدکی کشور به ۵۰۰ هزار قلم می‌رسد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم این طرح وجود حجم بالای کالا‌های مانده لوازم یدکی در انبار مغازه‌ها است که مربوط به سال‌های قبل می‌شود و کد رهگیری برای آن‌ها به منظور مشخصات فنی کالا صادر نمی‌شود، لوازم یدکی میوه نیست که بتوان برای جلوگیری از فساد به سرعت آن را فروخت و به مصرف رساند.

شناسه عمومی کالا اثربخش نیست

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو مشهد گفت: از سال‌ها قبل کالا‌های زیادی در انبار‌ها مانده که فاقد شناسه کالا هستند، دولت گفته است برای آن‌ها شناسه عمومی در نظر گرفته شود، اما این شناسه نمی‌تواند جنس تقلبی را از اصل آن تمیز دهد و مشکلات بسیاری دیگری نیز دارد.

اردکانی مقدم افزود: هدف غایی طرح شناسه دار کردن کالا‌ها این است که ماهیت کالا و شناسنامه آن مشخص شود، شناسه عمومی نمی‌تواند به طور کلی مشخص کننده این ۲ بخش باشد.

وی مدعی شد: از سوی دیگر، در طرح شناسه دار کردن کالا ابتدا باید کالا‌های وارداتی یا تولیدی در رسته لوازم یدکی از کد رهگیری برخوردار باشند، تا این لحظه هیچ یک از شرکت‌های تولیدی و وارداتی کد رهگیری برای کالا‌های خود صادر نکرده اند، توجیه اشان هم این است که، چون قیمت‌ها ثابت نیست، ممکن است متضرر شوند.

اردکانی اصل اجرای طرح شناسه دار کردن کالا‌ها را حمایت از حقوق مصرف کننده و جلوگیری از قاچاق ضروری دانست و گفت: با این حال این طرح باید برای کالا‌هایی که در سال جاری تولید می‌شوند، اجرایی می‌شد، کالا‌هایی که در انبار‌ها مانده است را نمی‌توان شناسه دار کرد، مُسکنی به نام "شناسه عمومی کالا" نمی‌تواند اثربخش باشد.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو مشهد گفت: از مقامات مسئول می‌خواهیم که طرح شناسه دار کردن کالا‌ها را با شتاب اجرا نکنند، امروز فشار این طرح روی کف بازار و اصناف است در حالی که باید ابتدا کد رهگیری لوازم یدکی سازماندهی شود.

اردکانی مقدم اضافه کرد: شرایط بوجود آمده از اجرای طرح شناسه دار کردن کالا‌ها باعث شده است که صاحبان صنوف جرات خرید جنس جدید نداشته باشند، بدون در نظر گرفتن آن، هم اکنون قیمت بسیاری از اقلام در لوازم یدکی صعودی شده است.

وی شمار دارندگان پروانه کسب مجاز در لوازم یدکی خودرو مشهد را ۲ هزار و ۴۰۰ نفر ذکر کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.