سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوچ پاییزه عشایر خراسان رضوی آغاز شد

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: کوچ پاییزه عشایر کوچ روی این استان به مناطق قشلاقی آغاز شد.

محمدحسین جعفری سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: عشایر برون کوچ شامل تعدادی از عشایر شهرستان قوچان با ۴۵۰ خانوار و بیش از۵۸ هزار رأس دام هستند که در فصل قشلاق به شهرستان مراوه تپه در گلستان می روند.

او افزود: این عشایر با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتر و عبور از مسیرهای فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و ایل‌راههای شلمی و خشتلی به حوزه استان گلستان ( قشلاق مراوه تپه ) وارد و درآنجا مستقر می‌شوند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی ادامه داد: همچنین تعداد ۲۷۴ خانوار از عشایر طایفه طاهری و ایلخانی شهرستان بردسکن با بیش از ۳۱ هزار راس دام به سمت طبس در خراسان جنوبی رفته و با طی مسافت حدود ۱۳۰ کیلومتر در مناطق قشلاقی کوه سفید و چاه مسافر مستقر می‌شوند.

جعفری بیان کرد: ۱۱۰ خانوار از عشایر خواف با ۱۲ هزار راس دام به شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی و ۴۵ خانوار از عشایر شهرستان سبزواربا پنج هزار رأس دام به شهرستان میامی و شاهرود استان سمنان کوچ می‌کنند.

او تصریح کرد: عشایر درون کوچ شامل تعدادی از عشایر شهرستانهای قوچان، چناران، نیشابور و مشهد می‌شوند که در کوچ پاییزه به مناطق قشلاقی استان در شهرستان‌های سرخس، کلات و حوزه شهرستان مشهد (میامی) مستقر می‌شوند و بقیه عشایر در مناطق گرمسیری درحوزه همان شهرستانهای خود کوچ می‌ کنند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و در راستای آیین نامه ساماندهی عشایر دستگاههای ذیربط از جمله نیروی انتظامی، بسیج عشایری، آموزش و پرورش، دامپزشکی، منابع طبیعی و بهداشت و درمان موظفند امنیت و خدمات رسانی مناسب به عشایر در مناطق قشلاقی را تامین کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.