سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تصویب کمک هزینه ۴۰ میلیون تومانی خرید کتاب برای روستا‌های دوستدار کتاب

مدیرکل فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد گفت: در مرحله اولیه طرح دوستداران کتاب ۴۰ میلیون تومان کمک هزینه خرید کتاب مصوب شده است.

اسماعیل جانعلی پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در «تقاطع فرهنگ» رادیو گفت‌وگو درباره جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب گفت: در سال‌های گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا رویداد‌هایی نظیر روستا‌های دوستداران کتاب یا پایتخت کتاب تهران با رکود مواجه شد. 

جانعلی پور ادامه داد: امسال ۲۸۵ روستا طرح‌ها و برنامه‌های خودشان را با موضوع ترویج کتاب ارائه کردند. البته تعداد کمی است و باید تلاش کنیم که حداقل بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ روستا در این جشنواره شرکت کنند. بعد از بررسی‌های اولیه، ۵۰ روستا طرح‌ها و برنامه‌های خوبی داشتند و در نهایت ۱۰ روستا به عنوان روستا‌های دوستدار کتاب در ایران انتخاب شدند که با توجه به کارنامه سال‌های گذشته و برنامه آینده‌شان برای ترویج کتاب‌خوانی بوده است. 

مدیرکل فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد افزود: البته این طرح برای عشایر هم هست. اما با توجه به استقبال روستاییان و جمعیت کمتر عشایر، عشایر در این جشنواره حضور نداشتند. ما در ستاد وزارتخانه طرح‌ها و برنامه‌هایشان را رصد خواهیم کرد. در مرحله اولیه مبلغ ۴۰ میلیون تومان کمک هزینه خرید کتاب تصویب شده و ۶۰ میلیون تومان برای کمک به طرح ترویج کتاب‌خوانی مصوب کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که اکثر کتابخانه‌های روستا‌ها کتاب‌های مرجع ندارند و اهالی روستا مجبورند برای تهیه این کتاب‌ها به شهر‌های بزرگ مراجعه کنند، توضیح داد: همه روستا‌ها کتابخانه دارند و بعد از انقلاب دسترسی روستا‌ها به کتابخانه افزایش یافته است. یکی از برنامه‌های ما این است که با نظر مردم و کتابداران روستا کتاب‌ها را تقدیمشان کنیم. 

جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب با هدف حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستا‌ها و پشتیبانی از پیشنهاد‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستا‌ها و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی انجام می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.