سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترسیب کربن طرحی بین المللی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

پروژه ترسیب کربن یک طرح بین المللی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است.

اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه پروژه ترسیب کربن از سال ۱۳۹۵ بصورت نمونه در مناطق هزار جریب بهشهر در سطحی حدود ۱۸ هزار هکتار شروع شده و در حال اجرا است، گفت: این پروژه یک طرح بین المللی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است.

او افزود: جذب دی اکسید کربن، ایفای سهم کشور در جامعه جهانی در خصوص کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، افزایش سطح تحت مدیریت و ارتقاء ضریب حفاظتی، کاهش تخریب عرصه‌های منابع طبیعی از طریق توانمندسازی جوامع محلی و تضمین معیشت پایدار، بهبود کسب و کار بومی، بالا بردن سطح اقتصاد خانوار روستایی به عنوان اهداف بین الملل، ملی و محلی پروژه ترسیب کربن است.

عطایی گفت: محدوده پروژه ترسیب کربن در شهرستان بهشهر ۲۷ روستا مدنظر بوده که فاز اول در ۱۰ روستا در حال اجرا و در تمامی این ۱۰ روستا کارگاه‌های آموزشی انجام و گروه‌های توسعه‌ای روستا‌ها مشخص و در هر روستا یک صندوق خرد تشکیل شد.

او افزود: از مجموعه این ۱۰ صندوق یک شرکت تعاونی روستایی تشکیل شد که در سطح اداره کل منابع طبیعی استان دارای رتبه بوده و در عملیات‌های اجرایی و پیمانکاری حوزه ترسیب کربن ار قبیل جنگل کاری، حفاظت و عملیات مراقبتی و .. در حال اجرا پروژه‌های منابع طبیعی است.

عطایی گفت: پروژه ترسیب کربن در صورت اجرای کامل اولاً باعث مشارکت جوامع محلی در پروژه منابع طبیعی و حفظ و حراست منابع طبیعی (جنگل و مرتع) توسط خود مردم می‌شود و در ادامه باعث کاهش تخریب عرصه و افزایش در آمد روستایی و در نهایت افزایش پوشش گیاهی و جذب بیشتر کربن خواهد بود.

ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود و این روند با جذب دی اکسید کربن توسط کاشت گیاهان و ذخیره کربن از هوا باعث می‌شود که از میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند.

پروژه ترسیب کربن با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، برنامه عمران ملل متحد، تسهیلات جهانی زیست محیطی و مهم‌تر از همه مردم اجرا می‌شود و می‌تواند در رسیدن به سه هدف ملی، محلی و جهانی برای پروژه یاری رسان باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.