سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسکو به توافق دریای سیاه باز می‌گردد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد پس از دریافت تضمین از اوکراین، مسکو به توافق دریای سیاه که پیشتر آن را تعلیق کرده بود باز می‌گردد.

وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد پس از آنکه اوکراین تضمین‌هایی برای عدم استفاده نظامی از کریدور بشر دوستانه برای صادرات غلات ارائه کرد، مسکو به توافق دریای سیاه که پیشتر آن را تعلیق کرده بود باز می‌گردد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد صادرات غلات اوکراین ظهر چهارشنبه از طریق دالان بشردوستانه در دریای سیاه از سر گرفته شده است.

اردوغان گفت: «در پی گفتگوی دیروز من با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، صادرات غلات از ظهر امروز ادامه پیدا خواهد کرد.»

به گفته رئیس جمهور ترکیه که در جمع گروهی از نمایندگان حزبش سخن می‌گفت، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با خلوصی آکار همتای ترکیه‌ای خود تماس گرفته و به او اطلاع داده است که صادرات غلات اوکراین مثل قبل از ساعت ۹ به وقت گرینویچ از سر گرفته شده است.

اردوغان که روز سه شنبه گفتگویی تلفنی با همتای روسیه‌ای خود داشت، تأیید کرد قرار است، امروز چهارشنبه نیز با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفتگو کند.

قرارداد غلات که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه صورت گرفت، در ماه جولای با موافقت روسیه و اوکراین همراه شد. هدف از انعقاد این قرارداد ارسال محصولات کشاورزی روسیه و اوکراین از طریق دریای سیاه بود که متعاقبا به دلیل درگیری نظامی بین دو کشور متوقف شد.

در پی حمله پهپادی روز شنبه اوکراین به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه که گذر امنی برای محموله‌های کشاورزی ایجاد می‌کردند، مسکو پایبندی خود را به این قرارداد متوقف کرد. در حالی که کی‌یف حملات پهپادی را نه تایید نه تکذیب می‌کند، تصمیم روسیه را "باج‌خواهی بدوی" خوانده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.