سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه نیمه تمام وزارت میراث فرهنگی در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند

از بین خدمات وزارت میراث فرهنگی ۳۸ مورد قابل ارائه به صورت الکترونیکی در قالب پنجره خدمات دولت هوشمند است که تعدادی از آنها هنوز به این پنجره متصل نیستند.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۹۶ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دستگاه تابعه‌ای به مانند آنچه که در دیگر وزارت‌خانه‌ها شاهد هستیم، زیرمجموعه‌ای تعریف نشده است، اما با این وجود ۱۲۵ خدمت شناسنامه دار در مقابل نام این وزارت‌خانه به ثبت رسیده است. بر اساس ارزیابی سازمان فناوری اطلاعات، زیرمجموعه وزارت ارتباطات، به عنوان دستگاهی که پنجره ملی خدمات هوشمند را راه اندازی کرده است، از بین خدمات وزارت میراث فرهنگی ۳۸ مورد قابل ارائه به صورت الکترونیکی در قالب پنجره خدمات دولت هوشمند است.

با انتخاب گزینه مربوط به وزارت میراث فرهنگی، به پنجره واحد خدمات این وزارت‌خانه انتقال داده می‌شوید که گزینه‌هایی مثل کارتابل میز خدمت، درخواست خدمت، درخواست مجوز، مجوز‌های اخذ شده و سوالات و پاسخ ارائه داده شده است. در میز خدمت می‌توان پیگیری خدمات و درخواست‌های انجام شده را انجام داد و در بخش درخواست خدمات هم نام ۱۶ خدمت را می‌توان دید.

با انتخاب هر یک از این ۱۶ خدمت، کاربر به سامانه‌های مربوطه منتقل می‌شود. به عنوان مثال تمدید پروانه بهره برداری از تاسیسات گردشگری از طریق سامانه جانا قابل انجام است که نیاز به ثبت اطلاعات تاسیسات گردشگری دارد. فروش بلیت اماکن فرهنگی تاریخی هم از طریق سامانه مختص به این خدمت قابل انجام است. خدمات دیگری نیز از طریق سامانه سما ارائه می‌شوند.

در بخش مجوز‌ها هم هشت خدمت قرار داده شده که برای دریافت تمامی آن‌ها باید به درگاه ملی مجوز‌ها مراجعه کرد؛ روندی که در دیگر وزارت‌خانه هم اعمال شده است. در هر حال با احتساب ۱۶ خدمت و ۸ مجوز، تاکنون ۲۴ خدمت در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه می‌شود و در واقع هنوز کار این وزارت‌خانه با پنجره ملی خدمات هوشمند به پایان نرسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.