مجید کیان پور گفت: یکی از ارکان توسعه زیرساخت های کشور نگهداری از زیرساخت ها است چراکه راه ها و شریان معابر جزو سرمایه ملی محسوب می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ۲۹۴ هزار کیلومتر شریان اصلی و معابر در کشور وجود دارد که با توجه به اهمیت این بخش باید مهندسی و مقاوم سازی این معابر را افزایش دهیم و میزان اعتبار مورد نیاز برای این بخش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری از آنها نیاز داریم که حجم بسیار کمی از این اعتبارات تنها برای نگهداری، مقاوم سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز اختصاص می یابد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
او می گوید: روش های سنتی در این بخش دیگر جوابگو نیست و نیاز به استفاده از تکنولوژی روز و روش های نوین است که در این حوزه شرکت های دانش بنیان توانسته اند به بومی سازی در این بخش برسند.
کیان پور بیان کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با توجه به سابقه ۷۰ ساله در این حوزه و با استفاده از اسکنر ها توانسته به کمک حوزه نگهداری از راه ها برسند.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: استفاده از روش های روز دنیا برای بالا بردن عمر مفید راه ها و روکش های حفاظتی می تواند موثر باشد و مانع از ترک خوردگی معابر و جاده ها می شود.
او گفت: استفاده از نیرویهای مهارت دیده و متخصص را در حوزه نگهداری از راه ها استفاده کنیم و در این بخش وزارت راه وشهرسازی بیش از ۱۰سال است که از روسازی بتنی استفاده کرده و در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است که این بخش خود می تواند در کاهش استفاده از قیر که هم اکنون با افزایش قیمت هن مواجه شده کمک کند.
کیان پور گفت: در کشور بین ۵ونیم تا ۶ میلیون تن قیر تولید می شود که در این میان شاهد قیرهای وارداتی در کشور هستیم که کیفیت پایین این محصولات باعث کاهش کیفیت نگهداری راه ها و معابر شده است.
چهاردهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر آسفالت و ماشین آلات با حضور معاون های وزیر راه وشهرسازی و نمایندگان مجلس برگزار شد.