سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وعده وزارت نیرو در لایروبی ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان محقق نشد

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از محقق نشدن وعده وزارت نیرو در لایروبی ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان خبر داد.

۲۲ شهریور امسال با افتتاح قرارگاه شهید لولایی در آب منطقه‌ای گلستان مقرر شد کار لایروبی ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان آغاز شود، اما هنوز تجهیزات لازم به استان ارسال نشده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در استان گلستان حدود سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه وجود دارد که هزار و ۸۰۰ کیلومتر از این مقدار رودخانه‌های پیر هستند که برای دفع رسوبات هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارند.

بعد از وقوع حادثه سیل سال ۹۸ در گلستان که خسارت زیادی را به همراه داشت، مسئولان یکی از علل مهم وقوع سیل در استان را لایروبی نشدن رودخانه‌ها اعلام کردند.

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این باره توضیح داد: با مطالعات انجام شده در بستر رودخانه‌های استان، سالانه باید ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی شود.

شجاع شفیعی افزود: اگر هزینه هر کیلومتر لایروبی را ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است تا این رودخانه‌ها لایروبی شود و حجم خسارت‌ها و آبگرفتگی کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: استاندار گلستان امسال در جلسه هیئت دولت موضوع لایروبی رودخانه‌های استان برای کاهش خطر سیلاب و آبگرفتگی را مطرح کرد و مقرر شد ۶۶ دستگاه از دیگر استان‌ها به گلستان اعزام شده و در مدت ۳ ماه کار لایروبی رودخانه‌های استان به انجام برسد.

شفیعی ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای گلستان ۶ دستگاه از این ۶۶ دستگاه را تقبل کرد و تعداد دستگاه‌هایی که قرار شد به استان اعزام شود درنهایت به ۶۰ دستگاه رسید.

اوافزود: به همین منظور قرارگاه شهید لولایی در استان تشکیل شد و در تاریخ ۲۲ شهریور با حضور محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور این قرارگاه افتتاح شد، اما با گذشت بیش از ۴۰ روز تاکنون خبری از دستگاه‌های اعزامی نشده است.

شفیعی گفت: از زمان افتتاح این قرارگاه ۶ دستگاه آب منطقه‌ای مشغول به لایروبی رودخانه‌های استان است و تاکنون ۸.۴ کیلومتر از رودخانه‌های قره سو، باغ گلبن، رودخانه چهل چای مینودشت و مسیر هدایت سیل آلاگل لایروبی شده است.

او با اشاره به آمار لایروبی رودخانه‌های استان پس از سیل سال ۹۸ گفت: در سال ۱۳۹۸، ۲۶۸ کیلومتر، سال ۱۳۹۹، ۵۱ کیلومتر و سال ۱۴۰۰، ۳۱ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده اند.

او افزود: در نیمه اول سال ۱۴۰۱ هم ۴۶ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده است.

شفیعی گفت: به لحاظ فنی و رفتاری آب در رودخانه، نباید به بدنه رودخانه دست زد و هر دو یا سه سال یکبار لایروبی انجام دهیم، اما به دلیل نزدیکی مردم با رودخانه‌ها و احتمال خطر سیلاب و تهدید جان انسان‌ها ما اقدام به لایروبی می‌کنیم.

شفیعی گفت: ما با لایروبی پهنه سیل را کم می‌کنیم تا آب با سرعت از بستر رودخانه عبور کند و سیلاب رخ ندهد و این کار می‌تواند همانند مسکنی در این زمینه عمل کند و از حجم خسارت‌های سیلاب کم کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.