سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گره گشایی بازار مسکن با نوسازی بافت های فرسوده اتفاق می‌افتد

به گفته کارشناسان ارائه سیاست های تشویقی برای نوسازی بافت های فرسوده خود می تواند زمینه ساز رونق و تقویت بازار مسکن شود‌.

نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهم ترین برنامه های دولت از سال های قبل به شمار می رود و طی این مدت هم دولت برنامه‌ هایی را در دستور کار خود قرار داده است.
در حال حاضر برای تسریع در روند نوسازی بافت های فرسوده سیاست های تشویقی را در دستور کار خود قرار داده اند.
در همین رابطه محمد آیینی مدیرعامل شرکت عمران بازآفرینی شهری اعلام کرد :در بسته های تشویقی هزینه صدور پروانه 50 تا 100درصد تخفیف اعمال می‌شود و طبق قانون دولت عوارض پروانه را پرداخت می کند. بخش دیگری از تشویق‌ها مربوط به قسمت مالی است و 60 میلیون تومان کمک ودیعه برای اسکان موقت پرداخت خوهد شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهرهای ایران تاکید کرد: آنچه که در این بسته اثر گذار است مربوط به بخش های تراکم های تشویقی است به طوری که اجازه ساخت برای پارکینگ دو تا سه طبقه داده شده و همچنین اجازه ساخت  اضافه طبقات هم داده شده است. اخیرا در شورای عالی معماری و شهرسازی این بسته تشویقی مصوب شده و اجرای آن در حوزه نوسازی بسیار موثر است.

آئینی با تاکید بر این که بافت های تاریخی به هیچ عنوان مشمول دریافت این تسهیلات نمی شوند همچنین واحدهای مسکونی فرسوده هم باید در محدوده های مصوب باشند، گفت:سازندگان و توسعه‌گرانی که نسبت به نوسازی محله‌ای و یا از روش تجمیع پلاک‌ها استفاده می‌کنند، از امتیازات و مشوق‌های بیشتری از جمله اضافه تراکم، کسر پارکینگ، کاهش زمان صدور پروانه، تخفیفات نظام مهندسی و عوارض شهرداری و سرعت در اخذ مجوز‌های مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان همچون آب، برق، گاز بهره‌مند می‌شوند.
براساس این گزارش ۲میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در بافت‌های فرسوده داریم که بسیاری از آنها خشت گلی بوده و تاب توان در برابر بلاهای طبیعی ندارند، از این تعداد بنای ناپایدار، حدود 210 هزار واحد تخریب و نوسازی شده است.یعنی معادل 600 هزار واحد ساخته شده که حدود 10 درصد را شامل می شود.
براساس این گزارش به گفته بسیاری از کارشناسان تنها یکی از مهم ترین راهکارها برای کنترل بازار مسکن و همچنین افزایش تولید، نوسازی بافت های فرسوده است که همین امر خود می تواند راهگشا برای بهبود و تقویت بازار مسکن در کشور باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.