سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۲۹۰ درصدی کشفیات قاچاق چوب در چهارمحال و بختیاری

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: کشفیات چوب در ۶ ماه نخست امسال کاهش ۲۹۰ درصدی و کشفیات زغال افزایش ۲۳۰ درصدی داشته است.

صادق محمدی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری درخصوص قوانین موجود برای مقابله با قاچاق چوب، اظهار داشت: در شش ماهه ابتدایی امسال کشف چوب قاچاق در استان نسبت به زمان مشابه پارسال حدود ۲۹۰ درصد کاهش داشته است و علت آن نیز پیشگیری و حضور ماموران محافظ منابع طبیعی در عرصه‌های جنگلی است.

وی افزود: جذب همیاران طبیعت یکی دیگر از عواملی است که در کاهش قاچاق چوب تاثیرات بسیار زیادی داشته درحقیقت مردم محلی حساسیت ویژه‌ای نسبت به موضوع پیدا کرده‌اند و همکاری بسیار خوبی میان جامعه محلی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری شکل گرفته است.


بیشتر بخوانید


فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کشفیات زغال در شش ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳۰ درصد افزایش داشته است چرا که برخی افراد چوب‌های موجود در منازل و یا ساختمان‌های چوبی خود را به زغال تبدیل کرده بودند، البته در طبیعت و جنگل‌های استان کوره زغال وجود ندارد و زغال‌های کشف شده نیز در منازل روستایی تولید شده بودند.

محمدی با تاکید بر تاثیر پیشگیری کیفری بر کاهش قاچاق چوب و زغال، عنوان کرد: براساس قانون جدید مقابله با قاچاق محصولات منابع طبیعی جریمه‌های این حوزه افزایش پیدا کرد و درنتیجه کاملا بازدارنده شده است برای مثال در کشف زغال فرد متخلف از سوی تعزیرات به ازای هر کیلوگرم زغال ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود درخصوص کشف چوب بلوط نیز به ازای هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی درنظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر یک کیلوگرم چوب در بازار حداکثر قیمتی حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان دارد هر کیلوگرم از مرغوب‌ترین نوع زغال درخت بلوط نیز قیمتی حدود ۸۵ تا ۱۰۰ هزار تومان دارد، اما اگر محموله زغال کشف شود ضمن توقیف آن، فرد متخلف نیز به ازای هر کیلوگرم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود به همین دلیل گفته می‌شود جریمه‌های درنظر گرفته شده بازدارنده هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
به روستاییان و عشایر زاگرس نشین صفحات خورشیدی داده شود تا از این سرمایه سوزیها که میراث زاگرس که میراث ایران عزیز ما هستند جلوگیری شود و از تراکم جنگلهای زاگرس کاسته نشود و با همکاری همین روستاییان جنگلهای زاگرس را همانند سابق احیا کرد