غلامعلی ترابی در نطق پیش از دستور خود از بررسی طرح بازنگری این کلانشهر خبر داد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی با همکاری شهرداری و سایر دستگاهها در حال بررسی طرح جامع بازنگری شهر شیراز است که امیدوارم این طرح با دقت بالا و در کوتاهترین زمان به تصویب کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.
او با بیان اینکه همزمان با بررسی این طرح، طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز هم در حال بررسی است، گفت: متاسفانه هر دو مشاور طرحهای جامع شهر اطلاعی از اقدامات یکدیگر نداشته و هیچگونه هماهنگی بین آنها توسط دستگاههای ذیربط از جمله شهرداری، استانداری، راه و شهرسازی صورت نپذیرفته و در صورتی که میبایست طرحهای فرادستی توسعه شهر کاملاً با هم منطبق بوده و بر یک محور به تصویب مراجع ذیصلاح برسد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با بیان اینکه عدم هماهنگی بین مسئولان طرحها سبب میشود که این دو طرح قابلیت اجرا نداشته باشد، عنوان کرد: همچنین این امر منجر خواهد شد به اینکه عملاً درصد پیشرفت فیزیکی آنها بر اساس زمانبندی طرح به حداقل رسیده و خسارتهای زیاد مادی و معنوی بر پیکره شهر شیراز وارد شود.
ترابی تاکید کرد: لازم است شهرداری شیراز به عنوان مجری طرحهای فرادستی زمان برگزاری جلسات مشترک فی مابین هر دو شرکت مشاور مقدمات این امر ضروری را فراهم آورده و دفتر فنی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی ورود جدیتری به موضوع داشته باشند تا شیراز دچار خسارات جبرانناپذیر نشود.
او با بیان اینکه مجری اجرای طرحهای جامع و تفصیلی شهر، شهرداری است، اما متاسفانه طی سنوات گذشته تحققپذیری کاربریهای مصوب در طرح تفصیلی مورد بررسی چندانی قرار نگرفته است، گفت: یکی از سیاستها و راهبردهای شورای اسلامی شهر و کمیسیون شهرسازی و معماری شورا پیگیری تحققپذیری سرانههای خدماتی از جمله فضای سبز، آموزشی، درمانی، مذهبی، فرهنگی، تاسیسات و تجهیزات شهری است.
ترابی گفت: لازم است شهرداری شیراز و به ویژه حوزه معاونت شهرسازی و معماری تلاش بیشتری داشته باشد و منفعلانه و بیتفاوت نسبت به عدم اجرای کاربریهای طرح تفصیلی نباشد.
او گفت: میبایست ستاد و مدیریتی به این منظور در معاونت شهرسازی شکل گرفته و جلسات متعدد با مجموعههای دولتی از جمله دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه شیراز، آموزش و پرورش، تربیت بدنی و زیرمجموعههای شهرداری برگزار کرده و موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود.
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال از بحث ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در درگاه شهرداری الکترونیک میگذرد افزود: سوال اینجاست کی و در چه زمانی این امر محقق میشود و پاسخ صریح و شفاف شهردار در این خصوص درخواست جدی اعضای شورای اسلامی است و اجرای مصوبات شورا در این حوزه و پیگیری جدیتر شهرداری بسیار ضرورت دارد.
ترابی با بیان اینکه سیمای شهر شیراز حال خوشی ندارد، گفت: متاسفانه مدیریت چندگانه در حوزه سیما و منظر شهری سبب شده است هیچگونه ضابطهای که با فرهنگ و معماری اسلامی ایرانی مطابقت داشته باشد جهت بحث نمای شهری مصوب نشود.
عضو شورای شهر شیراز گریزی هم به اجرای مصوبات شورا در حوزه باغات زد و گفت: عدم اجرای صحیح طرحهای مصوب موجود از جمله مشکلات است و ساختار سازمانی مدیریت باغات که باید متحول شود، وضعیت موجود این ساختار بسیار ضعیفتر از مصوبه شورای عالی جهت حفاظت باغها و با نگاه حداقلی شکل گرفته است.
ترابی گفت: تخلفات صورت گرفته به واسطه مغایرتهای موجود طرح جامع باغات قصرالدشت با طرح جامع و تفصیلی شهر و عدم برخورد مناسب شهرداری با تخلفات و بعضاً صدور مجوزهای خلاف ضابطه باغات از دیگر مواردی است که شهرداری باید به آن توجه کند.
مدیریت ضعیف و نگاه ضعیف مدیریتی شهرداری به موضوع به عنوان یکی از پروژههای شاخص و اثرگذار شهری از حوزههای زیست محیطی گردشگری اثرگذاری اجتماعی از دیگر مواردی بود که ترابی مطرح کرد و آن را جزئی از مطالبات عمومی مردم شیراز دانست.
در ادامه این جلسه از شورای شهر شیراز طرح کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) مبنی بر در اختیار گذاشتن قطعهای از پارکهای سطح شهر جهت استفاده بیماران اوتیسم و خانوادههای آنها به تصویب رسید که براساس آن شهرداری شیراز مکلف است با عقد تفاهمنامه و مشارکت با استانداری فارس، سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و هیئت امنای بیماران اوتیسم در قطعه زمین حدود پنج هزار متر مربع گودبرداری شده کنار سینما جوان در مجموعه پارک جوان واقع در میدان کوزهگری مقدمات اجرایی مرکز آموزش و مشاورهای بیماران و خانوادههای اوتیسم را فراهم آورده، ضمن آنکه قطعه شمال باغ بانوان واقع در بلوار مطهری جنوبی و همچنین پنج هزار متر مربع در هر کدام از پارکهای شهروند واقع در بلوار اتحاد، پارک آزادی، پارک مادر در بلوار احمد بن موسی و پارک ۵۷ هکتاری ابتدای بلوار حسینی الهاشمی برای استفاده بیماران اوتیسم و خانواده آنان آمادهسازی و بهسازی کند.
مصوبه مهم دیگر این جلسه درباره دوچرخههای هوشمند اشتراکی نسل ۴ بود که اعطای مجوز به شهرداری جهت واگذاری تهیه و تأمین دوچرخههای هوشمند اشتراکی نسل ۴ به شرکت پاک چرخ ایرانیان به شرح ذیل اصلاح و یک تبصره به بند ۲ اصلاحی و پنج تبصره به بند ۳ الحاق شد.
بر این اساس تعداد کاربران دوچرخههای هوشمند اشتراکی بیدود از ۷۵ هزار کاربر به ۱۷۵ هزار کاربر افزایش یافت و مبلغ ودیعه (ده میلیاردو پانصد میلیون تومان) است که توسط شهرداری شیراز بابت هزینه استفادهکنندگان با اخذ ضمانت بانکی معادل مبلغ، تودیع میشود.
همچنین مبلغ ودیعه دریافت شده از کلیه کاربران فعلی، شرکت طرف قرارداد (پاک چرخ ایرانیان) میبایست نسبت به عودت کل مبلغ دریافتی به کیف پول کاربران اقدام شود و نرخ کرایه سفرها با دوچرخههای هوشمند اشتراکی بیدود به مدت ۳۰ دقیقه ۰۰۰/۲۰ ریال در محدوده قرمز ترافیکی مشروط به استفاده از دوچرخه که ابتدا و انتهای آن در محدوده باشد و مبلغ ۰۰۰/۳۵ ریال برای سایر مناطق شهری و به منظور تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری برای محدوده قرمز ترافیکی ۸۸۰۰۰ ریال و برای سایر مناطق شهری ۷۳۰۰۰ ریال به ازای هر سفر، یارانه سفر از سوی شهرداری تخصیص یابد.