سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاد دانشگاه از بروکسل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انگلیس چاره‌ای جز تغییر رویکرد اقتصادی ندارد

یک تحلیلگر اروپایی معتقد است سیاست دولت‌های اخیر در انگلیس به تشدید بحران اقتصادی در این کشور دامن زده و دولت جدید چاره‌ای جز تغییر این رویه ندارد.

لیز تراس، نخست وزیر انگلیس در روز‌های اخیر مجبور به استعفا شد و بدین ترتیب او به عنوان رهبر یک دولت ۴۵ روزه توانست نام خود را به عنوان کوتاهترین دولت در سه قرن اخیر تاریخ انگلیس به ثبت برساند. بسیاری می‌گویند تورم، بالا رفتن بی سابقه قیمت سوخت و نارضایتی‌ها مردمی از نظام سیاسی در انگلیس از دلایل اصلی‌ استعفای اوست. برای بررسی بیشتر دلایل این کناره گیری باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی را با کارل وریکن، تحلیلگر و استاد دانشگاه از بروکسل ترتیب داده ایم که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد:

-به نظر شما دلیل اصلی این کناره گیری زود هنگام چیست؟ چرا دولت خانم تراس تنها ۴۵ روز دوام آورد؟

وریکن: این روز‌ها اوضاع در شهر‌های مختلف اروپا اصلاً خوب نیست. بسیاری از نانوایی ها، رستوران‌ها و حتی برخی از بیمارستان‌ها به دلیل نداشتن گاز تعطیل شدند یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند. صف‌های طولانی جلوی پمپ بنزین‌ها تشکیل می‌شود و مردم برای پر کردن تنها یک باک بنزین باید ساعت‌ها در صف بایستند. قیمت مواد غذایی به میزان خیلی زیادی افزایش پیدا کرده است. فروشگاه‌ها خالی است و مردم برای تهیه مواد غذایی با مشکلات زیادی مواجهند. این‌ها تنها بخشی از مشکلاتی است که این روز‌ها در جامعه انگلیس به چشم می‌آید و بیش از همه مشخص است. به نظر من تمام همین‌ها می‌تواند دلایل کافی برای ادامه ندادن یک کار زار سیاسی باشد چراکه پیش بینی شده شاید در ماه‌های آینده کار از این هم سختتر شود.

-پیش بینی شما از آینده سیاسی انگلیس چیست؟

وریکن: انگلیس در ماه‌های اخیر تحولات سیاسی زیادی را تجربه کرده است. مرگ ملکه، موضوع ادامه دار شدن درگیری‌های نظامی در اوکراین، موضوع تحریم روسیه در اتحادیه اروپا و حالا هم استعفای زودهنگام لیز تراس. این نشان می‌دهد که اوضاع سیاسی در انگلیس آشفته است و سر و سامان دادن به این اوضاع شاید کار راحتی نباشد. اولین کاری که دولت بعدی باید انجام دهد تغییر رویکرد اقتصادی دولت است. اتفاقی که البته در دولت تراس انجام شد، ولی با شکست بدی مواجه شد. لیز تراس به محض ورود به دولت تصمیم گرفت مالیات شرکت‌ها و افراد ثروتمند را کاهش دهد، ولی در مورد تامین منابع مالی هیچ فکری نکرده بود. این اقدام تراس موجب شد تا بازار‌های مالی در انگلیس وارد بحران شوند و محبوبیت لیز تراس در نظرسنجی‌هایی که اخیراً در انگلیس انجام شده به منفی ۷۰ تنزل پیدا کند. به نظر من نخست وزیر بعدی هر کسی باشد باید در مورد اوضاع اقتصادی انگلیس یک برنامه جامع و مشخصی داشته باشد وگرنه همین اتفاقی که برای دولت تراس افتاد برای دولت بعدی هم قابل پیش بینی است.

-شما چقدر بازگشت دوباره بوریس جانسون به دولت را محتمل می‌دانید؟

وریکن: حقیقت این است که در اوضاع فعلی انگلیس هیچ اتفاقی دور از ذهن نیست. در آشفته بازاری که سیاستمداران انگلیس گرفتار شده اند و ناتوانی که فعلا برای سامان دادن به آن دیده می‌شود این امر محتمل است. ولی سوال اینجاست بازگشت جانسون به ساز و کار سیاسی چقدر می‌تواند برای انگلیس مفید باشد و این کشور را از این گرفتاری نجات دهد. جواب من به این سوال این است که بازگشت جانسون نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند که حتی شاید بحران‌های سیاسی در انگلیس را ریشه دارتر و اوضاع را از این که هست بحرانی‌تر کند. در واقع خود جانسون بخشی از همین مشکلات امروز است. اقدامات اقتصادی و سیاسی وی در دولت قبل بخشی از همین بحران را رقم زد. به نظر من بازگشت دوباره جانسون به قدرت می‌تواند اوضاع را بیش از این دچار دو قطبی گری کند و وضعیت داخلی در دستگاه سیاسی انگلیس بیش از پیش پیچیده‌تر کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
تهران فقط و فقط تا ۱۰۰ روز دیگه اب داره اونوقت داریم اروپایی که مخازن گازشو تا ۵۰ سال دیگه پر و ذخیره کرده مسخره میکنیم و فکر میکنیم ۶۷ درصد اروپایی ها تا اخر امسال از سرما میمیرن
یه مشت ساده لوح دور هم جمع شدیم و واسه اروپا بیانیه میدیم
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
انگلستان با اون همه درامد و اقتصاد دنبال ریاضت و اصلاحه
اونوقت ما فقط دنبال پولپاشی و ولخرجی هستیم
اینهمه نهادهای موازی بی مصرف و زیانده
اینهمه کارمند مازاد
اینهمه قوانین بخشنده بازنشستگی و کارمندی
اینهمه یارانه رایگان انرژی و آرد
اینهمه وامهای چپ و راست فرزنداوری و مسکن مهر و ملی از بیت المال
اینها باید اصلاح بشه
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
دولت ایران رو بفرستید برن اونجا یه فکری به حال اقتصاد انگلیس واروپا کنند................
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
عاقبت کشورهای غارت گر خیلی بد خواهد بود ظلم و تحریم تنها کاری هست که می توانند بکنند
مبارز
۱۵:۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
برای مردم نگون بخت انگل ستان ، تنها راه برون رفت از مشکلات و نابسامانی ها ، تقسیم مناطق و حدود جغرافیایی به وضع اصلی ست ؛ یعنی ولز ، اسکاتلند ، ایرلند و بریتانیا هر کدام با حکومت جمهوری مستقل و صاحب رای ؛ همچنین خاندان منحوس و ملعون سلطنتی را روانه ی سطل زباله ی تاریخ کنند ، همانند کاری که مردم ایران انجام دادند.
حسینی
۱۵:۲۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
باسلام به کوری چشم همه دشمنان چه داخلی چه خارجی که همه شون عقلشون تو چشمشونه این انقلاب به حکومت مهدی صاحب الزمان وصل میشود.. ودرخت انقلاب اینقدر باخون شهیدان ابیاری شده که هیچ کدام هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.. حق پیروز است
احمد
۱۵:۰۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
به مجنون گفتند لیلی آنقدرها که خودتو برایش به آب وآتش میزنی تحفه نیست . مجنون گفت علف باید به دهان بزی مزه بده ولو اینکه مدفوع باشد . بعضی‌ها همینن دیگه .چکار باید کرد بجز اینکه در نشاءگی غرب بذاریشون بمونند.
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
زنده باد ایران عزیز و کور و نابود باد دشمنان ملت ایران
کسانی که واقعیت ها را نمی توانند ببیند مریض هایی هستند که از خداوند بزرگ می خواهیم به آنها شفا دهد و اگر قابل درمان نیستند هر چه زودتر ریشه کنشان سازد .
مبارز
۱۵:۳۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
آمین
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
یه مورد ساده هم تو کشور ما پیش بیاد میشه تیتر خبرهای جهان و دمیدن غربیها و... به اون آتش ویا اعتراض !
اما حالا ببینید چند وقته که اعتراض و بزن بکوب و بازداشتهای معترضین و.. تو فرانسه و آلمان و انگلیس و... داره اتفاق می افته ولی انگار نه انگار و یه خبر کوتاه و تموم ولی فوت یه دختر جون ما میشه بوق و خبرهای روز و... و اصلا چون رسانه های جهان درخدمت اونهاست غیر همون خبر ساده اعتراض مردم فلان کشور امری عادیه و طوریم برنامه ریی میکنند و افکار مردم جهان را منحرف میکنند که مردم فقط خبرهای ایران براشون مهم باشه و اغتشاشات و... و بقیه کشورها از جمله همین انگلی روبای پیر میره به حاشیه!
دشمن که دشمنه و تکلیفش مشخصه ! اما امان از مزدوران همونها در داخل کشور که بیشتر بدبختی ما از همینهاست!!
مثلا وقتی عربستان یه لایک رو 15 سال حبس میده ببینید صدای حقوق بشر کجاست؟؟؟؟! اما کشتن ماموران و جوانان و مردم عادی و تخریب و...تو همین شبکه اینتر نشنال عربستان اصلا میگن این کارها جرم نیست و اعتراضه !
واقعا کثیف تر از سعودیها داریم؟؟!
از طرفی گاو شیرده آمریکا و... هسند از طرفی بیشترین نقص قانون شهروندان خصوصا برای خانمها که انقدر سنگشونا همین شبکه به سینه میزنه تو همین عربستان و سران مفت خورش هستند!
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
ای کاش باشگاه خبرنگاران جوان مشگلات ‌کشور خودمان رابررسی وراه کار ارائه می داد چرا ما باید اینقدر اوضاع کشورهای دیگه مهمتر از کشور خودمان باشد مسلمان باید اول خودش را اصلاح کند که اگر این کار صورت بگیرد جامعه ای مطلوب ومورد نظر خداوند خواهیم داشت ونشاط وشادمانی واتحاد بین مردم خودمان ایجاد خواهیم نمود.
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
من نمی دونم چرا عده ای تا مشکلات غرب مطرح می شود با طرح مشکلات داخلی که غالبا هم بزرگ نمایی می شود سعی می کنند حواس مردم را از آگاهی از مشکلات غرب منحرف کنند آیا این کار جز خیانت به مردم و کشور است آیا این کار غیر از این است که غرب را گل و بلبل نشان دهند و مردم ایران را از آینده خود نا امید کنند چطور وقتی غربی ها یک کار مثبت دارند آن را علم می کنید و می کوبید به سر نظام مقدس جمهوری اسلامی اما وقتی آنها هزار ایراد دارند نباید یکی از آنها گفته شود آیا این جز خیانت به کشور و ملت است ؟؟؟؟
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
خوب جوابتو دادن
داور
۱۵:۰۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
ببخشید نفهمیدم که صحبت کردن از ضعف های غرب ناراحتت می‌کنه دفعه بعد همش از غرب تعریف میکنم و از سوی دیگر بدی های خودمون برجسته میکنم تا شما و برادران صهیونیست و بقیه غرب پرستان داخلی خوشحال بشید
بازم ببخشید قصد ناراحت کردنت نداشتم
کاربر
۲۲:۱۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
کارشکنی امثال شماها ست دیگه
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
اوضاع ادارات گاز و آب و فاضلاب در خدمات دهی به مردم در شهر اصفهان اسفبار و نگران کننده است .همهمردم از این دو شرکتناراصی هستند.خواهشمندیم رسیدگی کنید.
نظر کدو
۲۲:۱۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
فرداست که رسانه های خارجی همین موضوع را علم میکنند
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سلام .چرا طرح ساماندهی کارکنان دولت رو بررسی نمیکنید ؟؟ مدام میرید درحاشیه مگر مهم تر از امنیت شغلی پرسنل شرکتی وحجمی وپیمانکاری هست؟؟
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
لااقل اونا اینقدر شرف دارن که اوضاع رو تغییر بدن. شما چی؟
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
اونها شرف که ندارند هیچ ، جزء بی شرف ترین ها در دنیا هستند!!
مجبور میشن استفا بدن واگرنه خیالت راحت کسی که با هزار زور و لابی و خرید این جناح و اون جناح و... مثلا رئیس جمهور میشه فکر میکنی مرض داره از این سمت دست بکشه؟!
آره دوست عزیز شرف نیست اجباره !!
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
معنی شرف را هم فهمیدیم ، انگلیس و شرف؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
فیلم بذارید با زیر نویس
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
شما خوبید!
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
نه تو خوبی
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
تمام کشورهای اروپایی و امریکا دارن بدبخت میشن // ولی ما داریم خوشبخت میشیم
مبارز
۱۵:۴۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
جوجه را آخر پاییز می شمرند
مردم اروپا را آخر زمستان امسال
کمی صبر کن ، سحر نزدیک است
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
شماها چی نمیخواید تغییر کنید
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سلام ،

باشد قبول است ،


پیمان اشراقی.
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سلام آقا پیمان حالت چطوره
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سلام ،
پیمان ،
کاکو ، درباره فرماندهی اسکاتلند یارد صحبت کردی؟ معاون هم بخواد خوبه ها
منتظرم.