سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۲۴ درصدی میزان بارش‌ها در استان اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: میزان بارش‌های استان در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت ۲۴ درصد کاهش یافته است.

علی حیدری اُناری گفت: استان اردبیل همانند سایر مناطق از تغییر اقلیم و کم آبی مستثنی نبوده و میزان بارش‌های استان در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت ۲۴ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در دیدار با مدیرعامل شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان با عنوان کاهش چشمگیر آورد رود ارس به عنوان مهمترین تامین کننده آب کشاورزی و شرب شمال استان گفت: رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و کشت محصولات استراتژیک و کم آب‌بر از جمله مواردی است که باید مورد توجه مردم و مسئولین قرار گیرد.

حیدری افزود: برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان در شمال استان ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و بیشتر از میزان مورد نیاز آب داده می‌شود که به جهت خاکی بودن کانال ها، خرد بودن زمین‌های زراعی و وجود ۸ هزار زارع با سلایق متفاوت میزان هدر رفت آب در این حوزه چندین برابر آب مصرفی در سایر نقاط استان است.

او با بیان اینکه کشت صنعت و دامپروری مغان قطب اصلی تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور است گفت: در نظر گرفتن مساله کمبود آب و مدیریت مصرف آب بر اساس منابع موجود و رعایت الگوی کشت در راستای تامین محصولات استراتژیک و پرهیز از کشت محصولات آب‌بر باید رویکرد اصلی بخش کشاورزی استان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تشریح برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در راستای تامین و توزیع عادلانه آب در منطقه شمال استان گفت: رصد آنلاین مصرف آب و سطح زیر کشت، انجام اقدامات سازه‌ای از جمله ایستگاه پمپاژ سربند و سیفون دره‌رود از عملکرد شرکت در این حوزه است.

حیدری می‌گوید: اجرای کامل برنامه‌های مدیریت مصرف آب بدون همراهی و همدلی زارعین و مسئولین هیچ راه حل دیگری ندارد.

مدیرعامل شرکت کشت صنعت و دامپروری مغان در ادامه این دیدار گفت: در کنار شرکت آب منطقه‌ای جهت اجرای صحیح برنامه‌های مدیریت مصرف آب خواهیم بود.

قاسم محمدی ادامه داد: در راستای دستیابی به راه حل مناسب ضرورت دارد ستاد مدیریت بحران آب به ریاست استانداری تشکیل شود.

او با تاکید بر لزوم بازنگری در تخصیص آب گفت: تولید ثروت، اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش سه سیاست مهم شرکت کشت صنعت و دامپروری مغان است که ظهور و بروز آن وابسته به تامین آب مطمئن و و پایدار می‌باشد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.