بر اساس مطالعات جامع، سفرهای درونشهری شهر اراک زیر پنج کیلومتر است و میتوان از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه پاک و ارزانقیمت برای جابهجاییها در شهر استفاده کرد، اما نباید فراموش کنیم که فرهنگسازی و توسعه مسیرهای دوچرخهسواری در شهر نقش اساسی دارد.
حجت اله مرادی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک گفت: رنگآمیزی مسیر دوچرخهسواری در بلوار شهدای دولت به پایان رسیده است و در حال حاضر منتظر مصوبه شورای ترافیک استان هستیم تا در مرحله بعدی ادامه مسیر دوچرخهسواری را در بلوار شهیدان رجایی و عرض خیابان هپکو اجرا کنیم.
مرادی افزود: تا کنون ۳۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در سطح شهر اراک احداث شده و در نظر داریم در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوا تا پایان سال این میزان را به ۴۰ کیلومتر افزایش دهیم.
او اضافه کرد: در نظر داریم از فرصت برگزاری همایش سرمایهگذاری در اراک برای جذب سرمایهگذار با هدف تکمیل زیرساختهای دوچرخهسواری در شهر همچون احداث خانههای اشتراک دوچرخه استفاده کنیم.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک بیان کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی در تلاشیم با همکاری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک برای ارائه آموزشهای در مدرسه ترافیک شهرداری اقدام کنیم.
فرایند مطالعات احداث و توسعه زیرساختهای دوچرخه (شامل مسیرها، خانهها و پارکینگهای دوچرخه) و ایجاد مسیرهای پیادهراه در شهر اراک از سال ۱۳۹۶ ذیل مطالعات جامع با رویکرد انسانمحور آغاز شده است.