سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت نیرو در اتصال به پنجره ملی دولت هوشمند تا کجا پیش رفته است؟

وزارت نیرو تمامی دستگاه‌های تابعه خود را به پنجره ملی خدمات خود متصل کرده، اما همچنان خدماتی هستند که در اتصال به پنجره این وزارت‌خانه جا مانده اند.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است.  از این تعداد ، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۹۶ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

از وزارت نیرو با خدمات مرتبط با برق و آب می‌توان به عنوان یکی از دستگاه‌هایی یاد کرد که پر مراجعه است و افراد و کسب و کار‌های زیادی می‌توانند از خدمات الکترونیک آن بهره ببرند. در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی دولت برای این وزارت‌خانه ۲۶۴ خدمات تعریف شده که در تصویر بالا به تفکیک بخش‌های مختلف آورده شده است.

خدمات حوزه‌های مختلف مانند صنعت برق، خدمات منابع آب، خدمات مشترکین آب و فاضلاب و مجوز‌های وزارت نیرو در پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت خانه قابل مشاهده و دسترسی است. در بخش مجوز‌های وزارت نیرو می‌توان مجوز‌های حوزه‌های مختلف را پیدا کرد، اما برای انجام مراحل درخواست مجوز، باید به درگاه ملی مجوز‌های کشور رفت که پنجره واحد وزارت نیرو به آن متصل است.

در بخش خدمات منابع آب در حال حاضر ۲۱ خدمت متصل شده و قابل دسترسی است که به خدمات حفر و اجازه برداشت و مصرف منابع آب زیرزمینی مربوط می‌شود. اگرچه این خدمات مهم هستند، اما جای خالی برخی خدمات دیگر مثل صدور قبض آب بهای بهره برداران منابع آبی و یا صدور پروانه بهره‌برداری از آب‌های سطحی واحد‌های صنعتی دیده می‌شود.

از گروه خدمت‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب، در پنجره واحد وزارت نیرو تنها خدمات پس از واگذاری انشعاب دیده می‌شود که بیشترین خدمات را در این دستگاه دارد. البته خدمات دیگری مثل واگذاری انشعاب آب و فاضلاب، رسیدگی و رفع مشکلات ناشی از حوادث آب و فاضلاب و اطلاع رسانی قطعی آب هنوز متصل نشده اند.

در بخش خدمات مربوط به صنعت برق، اگرچه هنوز هم برخی خدمات متصل نشده اند، اما خدمات بیشتر و جامع تری را شاهد هستیم. خدمات صورتحساب قبض به مشترکین، رسیدگی به درخواست انشعاب و تغییر آمپراژ، خدمات رفع خسارت و حریم شبکه برق و خدمات رفع خاموشی و مشکلات فنی برق از جمله این موارد هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.