دکتر ابراهیمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور حضور در نظام رتبهبندی تایمز THE (Times Higher Education) را موجب ارائه دادههای عملکردی قابلاعتماد (پژوهش، آموزش و تأثیرگذاری) در مورد دانشگاه به مخاطبان از جمله دانشجویان و خانوادههای آنها، اعضای هیئتعلمی دانشگاه و مدیران نظام آموزشعالی کشور دانست.
وی با عنوان این که جایگاه دانشگاه در رتبهبندی تایمز و سایر رتبهبندیهای معتبر برای ارزیابی عملکرد هر مؤسسه آموزشعالی در صحنه جهانی و ارائه منبعی برای مخاطبان برای درک مأموریتها و موفقیتهای مختلف مؤسسات بسیار با اهمیت است، افزود: باید تلاش کرد که بر پایه شاخصهای این رتبهبندی در سالهای آتی ارتقای جایگاه دانشگاه هدفگذاری شود که این امر تنها با همکاری و تلاشهای همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه پیامنور میسر میشود.
ابراهیمی درباره این نظام رتبهبندی بیان کرد: نظام رتبهبندی تایمز از سال ۲۰۰۴، سالانه دانشگاههای برتر جهان را با استفاده از پنج معیار آموزش، پژوهش، استناد، وجهه بینالمللی و درآمد صنعتی ارزیابی و معرفی میکند. اطلاعات مورد نیاز این نظام رتبهبندی از طریق نظرسنجی از صاحبنظران حوزهای موضوعی، پایگاه استنادی اسکوپوس و پرسشنامهای که خود دانشگاه پر میکنند، گردآوری میشود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور به شاخصهای مورد استفاده در این نظام اشاره کرد و گفت: این شاخصها در حوزه آموزش شامل شهرت دانشگاه ( در ارتباط با شهرت دانشگاه از صاحبنظران حوزههای مختلف موضوعی نظرسنجی میشود. (وزن ۱۵ درصد) )، نسبت اعضای هیئتعلمی به دانشجو (وزن ۵/۴ درصد، نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان کارشناسی (وزن ۲۵/۲ درصد)، نسبت فارغالتحصیلان دکتری به اعضای هیئتعلمی (وزن ۶ درصد) و درآمد دانشگاه (وزن ۲۵/۲ درصد) است.
وی شاخصهای حوزه پژوهش را شهرت پژوهشی دانشگاه (شهرت پژوهشی دانشگاه از طریق نظرسنجی از صاحبنظران بهدست میآید (وزن ۱۸ درصد))، بهرهوری پژوهشی (تعداد مقالات منتشر شده توسط دانشگاه که در مجلات معتبر پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شدهاست (وزن ۶ درصد) ) و درآمد پژوهشی (درآمد پژوهشی دانشگاه با ازای هر عضو هیئتعلمی (وزن ۶ درصد) ) نام برد.
ابراهیمی با اشاره به استنادات علمی به عنوان یکی دیگر از شاخصها، گفت: تعداد استنادهایی که مقالات دانشگاه در پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت کرده اند (وزن ۳۰ درصد) در این رتبهبندی مهم است.
وی افزود: وجهه بینالمللی نیز یکی دیگر از شاخصهای رتبهبندی است که بر اساس نسبت دانشجویان بینالمللی به دانشجویان داخلی (وزن ۵/۲ درصد)، نسبت اعضای هیئتعلمی بینالمللی به اعضای هیئتعلمی داخلی (وزن ۵/۲ درصد) و همکاری بینالمللی یعنی تعداد مقالاتی که با مشارکت پژوهشگران سایر کشورها نوشتهشده اند(وزن ۵/۲ درصد) سنجیده میشود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور آخرین شاخص رتبهبندی را درآمد صنعتی عنوان کرد و افزود: این شاخص از طریق نسبت درآمد حاصل از صنعت دانشگاه به تعداد اعضای هیئتعلمی محاسبه میشود (وزن ۵/۲ درصد).