سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمیدیه:

معنویت موضوع مهم دوره معاصر است 

یک استاد دانشگاه گفت: اهمیت معنویت از دهه ۱۹۹۰ به بعد، برجسته شد و در میان توده مردم و اندیشمندان در حوزه‌های گوناگون به مفهومی کارآمد بدل گشت.

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با موضوع «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» با حضور بهزاد حمیدیه، مؤلف و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، علی اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مدیران و کارشناسان در محل این مرکز برگزار شد.

حمیدیه در سخنانی در این نشست، با اشاره به موضوع «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» گفت: معنویت یکی از موضوعات مهم در دوره معاصر است که در کل جوامع انسانی اتفاق می‌افتد. بسیاری از متفکران دنیا به این موضوع پرداخته‌اند و برخی از آن تحت عنوان «انقلاب معنوی» یاد می‌کنند و کتاب‌هایی در این حوزه نیز به چاپ رسیده است.

این استاد دانشگاه افزود:اهمیت معنویت از دهه ۱۹۹۰م به بعد به شدت برجسته شد و در میان توده مردم و هم در میان اندیشمندان در حوزه‌های گوناگونی، چون پزشکی، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی و ... بسیار مورد توجه واقع شد و به مفهومی کارآمد بدل گشت.

وی اظهار کرد: معنویت به محور جوامع مختلف انسانی تبدیل شده است. در بحث معنویت موضوع تنوع نیز مورد نظر است که اغلب برای شناخت ما از ملل دیگر، ادیان مختلف و ... می‌تواند مثمرثمر باشد و در روابط ما تأثیرگذار خواهد بود، چراکه ظرفیت‌های گفتمانی بسیاری ایجاد می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: معنویت بنابر برخی تعابیر یک تجربه است. جستجو کردن و به دنبال حقیقت بودن هم می‌تواند جزئی از تعاریف معنویت باشند.

وی در عین حال، تصریح کرد: محققین معنویت از نظرگاه‌های مختلف به آن نگریسته و تعاریف متنوعی به دست داده‌اند که می‌توان از میان آن‌ها ابعاد مختلف «معنویت» را درک کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عنصر معنا بخشی و تحول بخشی در طیف‌های مختلف تعاریف «معنویت» وجود دارد. به طور کلی باید معنویت را به گونه‌ای تعریف کنیم که معنا بخش و تحول آفرین باشد.

حمیدیه خاستگاه‌های تنوع در پدیده‌های نو و ریشه‌های پیدایش آن را برشمرد و تأکید کرد: در دوران مدرن تنوع معنویت بیش از گذشته وجود دارد و معنویت‌های نوپدید بیش از پیش سمت بازاری شدن و مشتری محوری حرکت کرده‌اند.

در ادامه، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با بیان نکاتی در خصوص «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» و بررسی مبانی تحول مفهوم دین و عرفان، هدف از برگزاری این نشست تخصصی را دانش افزایی همکاران و اساتیدی که در حوزه ادیان و اقوام به پژوهش می‌پردازند، دانست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.