سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز به کار دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب شاهین‌شهر

شهردار شاهین‌شهر از آغاز به کار دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب شاهین‌شهر خبر داد.

سعید ابریشمی‌راد با اشاره به وجه تسمیه دانش و خلاقیت برای این شهر و انتخابش با توجه به ظرفیت‌های اجتماعی و ارتباطات مردمی در آن، گفت: این شهر به واسطه جمعیت جوان و تحصیل‌کرده خود می‌تواند پایلوتی برای دستاورد‌های علمی باشد که احداث موزه ملی دستاورد‌های علمی و نیز تلاش برای انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب، گام‌های ابتدایی برای تحقق آن است.

او با بیان اینکه دیر زمانی است توسعه از مسائل بصری و عینی عمرانی عبور کرده، خاطرنشان کرد: توسعه هر شهری غایت هدف مدیریت شهری است و توسعه نوین ظرفیت‌های اجتماعی و پایدار در گرو دانش، شعور و آگاهی جامعه است.

شهردار شاهین‌شهر، کتاب را دانش مکتوب برشمرد و ادامه داد: در گذشته دانش، اطلاعات و آگاهی از طریق نقل قول و سینه به سینه منتقل می‌شد که فرصت تخریب، تحریف و قلع حقیقت در آن وجود داشت، ولی با شکوفایی دانش مکتوب و مستندسازی، فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب بدل شد.

ابریشمی راد میزان فعالیت‌های اجتماعی در حوزه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، استقبال مردمی و فعالیت سمن‌ها و انجمن‌ها را شاخصه‌های اصلی در انتخاب یک شهر برای پایتختی کتاب دانست و افزود: شاهین‌شهر با دو چالش اساسی در هویت به دلیل تداخل فرهنگی و جایگاه در استان اصفهان روبرو است.

او تصریح کرد: برای تثبیت جایگاه این شهر در استان اصفهان، احداث موزه ملی دستاورد‌های علمی در شاهین‌شهر می‌تواند آن را در حوزه علم و دانش معرفی و از حذف آن در سایه شهر اصفهان جلوگیری کند و با انتخاب شاهین‌شهر به‌عنوان پایتختی کتاب در کشور نیز می‌توان فرصت توسعه پایدار را با وجود تداخلات قومیتی و فرهنگی فراهم کرد.

شهردار شاهین‌شهر با تأکید بر لزوم شناسایی کتابخانه‌های شخصی به منظور الگوسازی برای شهروندان، خاطرنشان کرد: برنامه‌های پایتختی کتاب باید نوآورانه و خلاقانه به منظور ایجاد ارتباط مؤثر با مردم، سازمان‌ها، نهاد‌ها و سمن‌های اجتماعی در راستای تدوین برنامه‌های خلاقانه و ترویج کتاب‌خوانی باشد.

ابریشمی راد با بیان اینکه شاهین‌شهر نامزد هشتمین پایتختی کتاب است، افزود: دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب، با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و حمایت مدیریت شهری آغاز به کار می‌کند.

منبع:ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.