سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت موزه بزرگ شهر زنجان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از ساخت موزه بزرگ شهر زنجان خبر داد و گفت: این موزه در پارک شهید هاشمی نژاد احداث خواهد شد.

 سید سعید صفوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: میراث فرهنگی و گردشگری سابقه تاریخی بسیاری همراه فراز و فرود دارد.

او با اشاره به اینکه میراث فرهنگی حوزه وسیعی را شامل می‌شود، افزود: این حوزه نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها به ویژه مردم است.

مدیرکل کیراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به تشکیل انجمن میراث فرهنگی گفت: در استان زنجان حدود ۲ هزار اثر تاریخی طبیعی، ناملموس و منقول دارد که از این تعداد ۹۱۴ مورد در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است.

او با اشاره به اینکه جشنواره آش، مراسم هشتم و یازدهم محرم از میراث ناملموس استان است، افزود: در استان زنجان ۴۱ اثر در این بخش ثبت شده است.

صفوی گفت: گستردگی و تنوع آثار تاریخی، تهدید این ذخایر گرانبها از جمله دلایل تشکیل انجمن میراث فرهنگی  است.

او افزود: انجمن میراث فرهنگی نهادی ملی، فرهنگی شبه دولتی و غیرانتفاعی است که با استناد به بند ۲۱ ماده ۳ قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ تشکیل شده  و هدف نیز آگاهی بخشی و ترغیب مردم به حفظ اززش‌های میراث فرهنگی و رعایت قوانین و مقررات ناظر بر آن با هدف پیشگیری از تهدید آن است.

او به دیگر اهداف این انجمن هم اشاره کرد و گفت: بحث و بررسی و ارائه مشاوره فرهنگی و اجتماعی به منظور اجرای مطلوب برنامه‌های پژوهش، حفظ و احیای، معرفی و آموزشی میراث فرهنگی در حوزه عمل خود با توجه به مقتضیات و امکانات محل و پیشنهاد آن به سازمان از دیگر اهداف این انجمن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: از جمله اهداف تشکیل این انجمن‌ها، آگاهی‌بخشی و ترغیب جامعه به حفظ ارزش‌های میراث‌فرهنگی، جلب مشارکت‌های عمومی، همکاری با مراجع ذی‌صلاح برای برخورد با متخلفین، بررسی و ارائه مشاوره فرهنگی و اجتماعی با هدف اجرای مطلوب برنامه‌ها، پیشنهاد راهکار‌های عملی برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی در زمینه حفاری‌های غیرمجاز، همکاری با کارشناسان متخصص، ایجاد ارتباط میان دستگاه‌های اجرایی و انجام سایر امور مرتبط با حوزه‌های تخصصی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

او  گفت: ترکیب اعضا هم در دهستان، بخش، شهرستان و استان است و استاندار، مدیرکل میراث، رئیس شورا، شهردار از جمله اعضای آن هستند.

صفوی افزود: عضویت در انجمن افتخاری است و مدت عضویت اشخاص حقیقی و سازمان‌های مردم نهاد سه سال است و تمدید آن منوط به تایید اعضای انجمن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه در ثبت آثار خوب عمل کردیم، اما در نمایش آثار خوب عمل نکرده‌ایم، گفت:موزه بزرگ شهر زنجان در  پارک هاشمی‌نژاد   ساخته شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.