سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با ادامه روز‌های بدون باران

نفس‌های سد نهرین به شماره افتاده است

سد نهرین طبس که ظرفیتی معادل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب را دارد، هم اکنون تنها ۶۰ هزار متر مکعب آب داشته و این مقدار نیز به زودی تمام می‌شود.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری ایران محسوب می‌شود که سالیان سال شاهد خشکسالی‌های پی در پی بوده است.

استفاده از ذخایر سد‌ها در این شرایط راهکاری برای جبران کمبود آب است، اما اکنون سد‌های استان نیز حال و روز خوبی ندارند و تنها حدود ۱۳ درصد حجم کل سد‌ها آب دارد.

سد نهرین طبس سدی است که آب شرب شهر طبس را تأمین می‌کند و حالا به جایی رسیده است که تا چند روز دیگر، ذخیره آب در آن تمام می‌شود.

وجود تنها ۶۰ هزار مترمکعب  آب در سد نهرین

رضایی رئیس منابع امور آب شهرستان طبس گفت: این سد در سال ۱۳۸۴ راه اندازی شده و در سال ۱۳۹۷ سرریز شد، اما اکنون قسمت‌های زیادی از آن خشک شده است.

او افزود: نقطه سرریز این سد با قسمت‌های عمیق آن حدود ۲۴ متر فاصله دارد.


بیشتر بخوانید


رضایی با اشاره به اینکه اکنون برجک این سد که در پایین‌ترین قسمت سد قرار دارد سر از آب بیرون آورده است، بیان کرد: این سد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب ظرفیت دارد.

رئیس منابع امور آب شهرستان طبس گفت: هم اکنون تنها ۶۰ هزار متر مکعب آب در این سد باقی مانده است.

خارج شدن تصفیه خانه از مدار تا چند روز آینده

محمدزاده رئیس اداره آبفای طبس با اشاره به اینکه آب خروجی از سد نهرین به تصفیه خانه طبس می‌رسد و تصفیه می‌شود، گفت: ظرفیت تصفیه این مجموعه ۲۰۰ لیتر در هر ثانیه است.

او افزود: هم اکنون در هر ثانیه ۷۰ لیتر آب تصفیه می‌شود و با اتمام حجم سد در چند روز آینده، تصفیه خانه از مدار خارج می‌شود.

رحیمی فرماندار شهرستان طبس گفت: برای کاهش دغدغه در مصرف آب، ۲ حلقه چاه در شهرستان حفر شده است، اما باید شهروندان در مصرف خود صرفه جویی کنند.

او اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصول سرد از شهروندان می‌خواهیم تا کولر‌های خود را روشن نکرده و از آب شرب برای آبیاری باغات خود استفاده نکنند تا شاهد جیره بندی، قطع و یا فشار کم آب نباشیم.

برچسب ها: سد نهرین ، ذخیره سد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.