علی اکبر صفایی گفت: صیانت دریایی که رهبری بر آن تاکید کرده اند، نیار به تحول بزرگی دارد. در بخش دریایی کشور ما شاهد تحول هستیم و در بخش ناوگان ایران در دنیا رتبه ۱۷ را کسب کرده است و ۱۳ هزار فروند کشتی در کشور ثبت شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، بیش از ۱۲۰ دریانورد در کشور داریم. میزان عملیات تخلیه و بارگیری در کشور به ۱۰۷ میلیون تن رسیده که شاهد رشد قابل توجهی در حوزه ترانزیت هستیم و ۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف و به تعهد تبدیل شده است.
او میگوید: موجودی کالای اساسی به بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در لنگرگاهها رسیده است . از ابتدای سال ۵۳هزار فروند کشتی در سواحل کشور تردد داشته اند که این میزان نشان دهنده امنیت در کشور است.
صفایی گفت: میزان جابه جایی مسافر در کشور به ۷میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده طبق موافقت نامه بین وزارت راه وشهرسازی و میراث فرهنگی و مقرر شده است بندر عباس را تبدیل به زون بزرگ مسافری و بندر نخل ناخدا و هرمز را در آن بخش راه اندازی کنیم.
او گفت: ۶۲ پروژه نیمه با اعتبار ۲۳ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: قانون خدمات کشوری واقعا بخش دریایی را در طول ۱۰ سال گذشته منجمد کرده است. امیدوار هستیم مشکلات ایجاد شده برطرف شود.
او درباره مشکلات ایجاد شده خدمات دریایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی مدیریت یکپارچه در سواحل را ندارد تا اقدام به ساخت ساز کند و امیدوار هستیم مجموعه دریایی کشور را تک محور کنیم و ما مسئولیت آن را میپذیریم.
صفایی گفت: هزینه تحصیلات دریایی و تکمیل دورههای آن برای خانوادهها بسیار هزینه بر است به طوری که هزینه کاروزی دریایی به ۱۰ هزار دلار رسیده است همین امر باعث میشود که تا ۱۵ سال آینده دریانورد نداشته باشیم و تا ۲۰ سال آینده صنعت دریایی نخواهیم داشت که امیدوار هستیم با اصلاح خدمات دریایی این مشکلات برطرف شود.