سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۸ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از ۱۳۷ دستگاهی که شرایط داشتن پنجره واحد را دارند، ۶۸ دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده اند.

در گفتگوی ویژه خبری امشب موضوع پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با حضور پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث و بررسی شد.

به طور کلی چرا باید ارائه خدمات به مردم از طریق پنجره ملی هوشمند باشد؟

پژمانفر: خدماتی که دولت در بخش های مختلف ارائه می کند نباید موجب زحمت برای آنها باشد و افراد مراجعه حضوری و تکراری داشته باشند.

باید پنجره واحدی ایجاد می شد تا مردم برای گرفتن خدمات دولت فقط از یک جا اقدام کنند. با راه اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند دولت،  افراد می تواننند با یک بار احراز هویت شدن وارد این سامانه شوند و خدمات را دریافت کنند.

مهمترین منافع دولت در این خصوص حرکت به سمت برنامه ریزی است . می توانیم تحول بزرگ در ارائه خدمات به مردم داشته باشیم و قبل از گرفتاری مردم می توان برای خدمت رسانی به آنها برنامه ریزی کرد.

۳۱ شهریور مهلت دستگاه ها برای اتصال به پنجره واحد تمام شده چه تعداد از دستگاه ها کم کاری داشتند؟

باقری اصل: مردم نباید برای گرفتن خدمت به دنبال دستگاه های اجرایی بدوند بلکه دولت باید خدمات را ارائه دهد. در عصر ارتباطات، باید بر اساس داده ها عمل کرد. دولت باید اطلاع داشته باشد داده های مردم در کجا نگهداری شود.

کل دستگاه های اجرایی که خدمات آنها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است که تاکنون  ۱۳۷ دستگاه مصداق داشتن پنجره واحد را دارند. از این تعداد ۶۸ دستگاه پنجره واحدِ متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند دارند.

 حدود ۶۹ دستگاه یا پنجره واحد ندارند و یا متصل نشده اند.

مهلت قانونی برای اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند تمدید نشده است.

وضعیت اتصال شهرداری تهران به پنجره ملی خدمات چگونه است؟

محضرنیا رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران: شهرداری تهران جزو مجموعه های پیشرو در راه اندازی پنجره خدمات الکترونیک بوده و از سال های قبل بسیاری از خدمات را در سامانه تهران من به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می داد.

در خصوص اتصال به پنجره ملی خدمات هم از اردیبشهت جلسات را شروع کردیم . در خرداد و تیرماه درگیر مسئله ای بودیم وبعد از ثبات از یک ماه و نیم پیش کار را شروع کردیم.

برای اینکه به درگاه ملی اضافه شویم نیاز بود لینک برگشت از سازمان فناوری اطلاعات به ما ارسال شود و مسائل فنی باعث شد تاخیر در این کار بیفتد.

امروز صبح  ما متصل به پنجره بودیم اما لوگو اضافه نشده بود امشب لوگوی ما در پنچره واحد اضافه شده است. ده ها خدمات شهرداری  هم از طریق تهران من و هم پنجره ملی  دولت الکترونیک در اختیار شهروندان قرار دارد.

عملکرد شهردای تهران چطور بوده است؟

باقری اصل: ساعت ۸ شب اتصال شهرداری تهران و خدمات  آن را به درگاه ملی داشتیم. 

تا خدمت مجوزهای ساخت و ساز به درگاه نیاید نمی توان گفت اتصال کامل شهرداری انجام گرفته است و باید اضافه شود.

وزارت علوم چند تا از خدمات خود  را باید در پنجره ملی بیاورد و آخرین وضعیت چیست؟

جعفری نماینده وزارت علوم در پنجره واحد:  موظف بودیم تا پایان شهریور یک سوم از خدمات پرکاربرد را به درگاه ملی متصل کنیم.

خدمات وزارت علوم در سه بخش ارائه می شود. نخست خدمات دانش آموختگان که اولین خدمت که استعلام مدرک تحصیلی است را به درگاه ملی متصل کردیم.

دسته دوم خدمات امور دانشجویی است که ۲۷ خدمت پرکاربرد خدمات امور دانشجویی را متصل کرده ایم.

دسته سوم اعضای هیات علمی هستند. علت اینکه خدمت جذب هیات علمی در پنجره واحد نیامده این است که این خدمات به صورت ۱۲ ماهه سال ارائه نمی شود دو بار در سال انجام می شود. امیدواریم برای دوره بعد بتوانیم این سرویس را هم  در پنجره واحد خدمات ارائه دهیم.

تقریبا به تکلیف ارائه یک سوم خدمات پرکاربرد به صورت الکترونیکی عمل کرده ایم ، امیدواریم بتوانیم سایر خدمات را هم الکترونیکی ارائه دهیم.

نظر شما در خصوص عملکرد وزارت علوم چیست؟

باقری اصل: ارزیابی که ما داریم در وزارت علوم تنها ۸ درصد خدمات به پنجره واحد وصل شده اند. سازمان سنجش که مهمترین دستگاه زیر مجموعه این دستگاه محسوب می شود وصل نشده  و عملکرد مناسبی نداشته است.

چرا عملکرد وزارت علوم در این بخش مناسب نبوده است؟ و چه زمانی همه خدمات به پنجره واحد متصل می شود؟

جعفری:  یک سری از خدمات وزارت علوم از جنس کسب و کار هاست. ما در ابتدا پرکاربردها را به سامانه لینک کردیم.

تا پایان سال دو سوم خدمات پرکاربرد عمومی که باقی مانده است را به پنجره واحد متصل می کنیم.

چه برخوردی با سازمان هایی که در این زمینه کوتاهی کرده اند ، می شود؟

پژمانفر: دستگاه ها زیاد از حد مطالبه و برنامه تکلیفی مجلس را در این خصوص شوخی گرفته اند.

ما ۱۳۶۰ شهرداری در کشور داریم اما تاکنون فقط ۵ شهرداری در کشور این کار را می کنند و به پنجره واحد خدمات متصل شده اند.

اراده ای در ارتباط با این کار نیست. وزارت علوم تنها ۸ درصد خدمات را متصل کرده و این عملکرد دستگاه ها قابل دفاع نیست.

ما در مجلس حتما به این موضوع ورود پیدا می کنیم. از آخر شهریور عدم اتصال دستگاه ها به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند تخلف محسوب می شود  و ما  بر اساس ضوابط با متخلف برخورد می کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.