سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کینوا در اراضی کشاورزی کم آب قزوین کشت می شود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: کشت گیاه کینوا در اراضی کشاورزی کم آب قزوین، به خصوص شهرستان بویین زهرا در دستور کار قرار گرفته است.

حسن جلیلوند مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: امسال به شکل پایلوت و الگویی یک مزرعه هشت هکتاری در شهرستان بویین زهرا زیر کشت کینوا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توسعه کشت این محصول در وضعیت کم آبی کشور و استان به امنیت غذایی جامعه کمک می‌کند، اظهار داشت: زمینه کشت قراردادی این محصول نیز فراهم شده و یکی از شرکت‌های فعال قزوین در زمینه تولید مواد غذایی و صنایع تبدیلی در این خصوص ابراز تمایل کرده است.

به گفته این مسوول حوزه کشاورزی، مقاومت به سرما و شوری آب از جمله ویژگی‌های کینوا به شمار می‌رود و می‌توان آن را در زمین‌های کم آب نیز کشت کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: با توجه به مقاومت بالای کینوا به کم آبی، می‌توان آن را در اراضی کشاورزی دارای تنش‌های آبی نیز کشت کرد و در همین رابطه فرهنگ سازی کشت این محصول نیز در بین کشاورزان قزوینی هم در دستور کار قرار گرفته است.

جلیلوند اضافه کرد: کینوا نوعی از غلات با منابع بالای فیبر و پروتئین است و به خاویار گیاهی نیز معروف بوده و ارزش غذایی فوق العاده بالایی دارد.

کینوا، گیاه بومی کوه‌های آند در آمریکای جنوبی است و علاوه بر دانه، از برگ‌های جوان این گیاه نیز به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته استفاده می‌شود.

این گیاه در مناطق خشک و نیمه خشک کاملاً به شرایط کم آبی مقاوم بوده و قادر است شرایط آب و هوایی از چهار تا ۴۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.