سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امکان حضور علاقه مندان حیات وحش در زیستگاه گوزن قرمز با هماهنگی محیط زیست

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست گلستان گفت: حضور علاقه مندان برای مشاهده گاوبانگی در زیستگاه گوزن قرمز با هماهنگی محیط زیست امکان پذیر است.

محمود شکیبا گفت: افراد علاقه‌مند به حیات وحش، دانشجویان و محققان حوزه محیط زیست می‌توانند با هماهنگی با محیط زیست استان در فصل گاوبانگی این پدیده را از نزدیک در زیستگاه  گوزن های قرمز و جنگل های استان مشاهده کنند و در حفظ و حراست از مرال‌ها به محیط بانان کمک کنند.

شکیبا ادامه داد: از ۱۵ شهریور تا بیستم مهرماه فصل گاوبانگی در زیستگاه گوزن قرمز در استان گلستان شروع می‌شود و در این مدت مرال‌های نر با سردادن بانگ و فریاد ضمن تعین قلمرو برای خود مرال‌های نر رقیب را به مبارزه می‌طلبند و توجه ماده‌ها را برای جفت گیری و تولید مثل به خود جلب می‌کنند.

او افزود: از آنجایی که شکارچیان فرصت طلب با تقلید صدای گوزن‌های نر، آن‌ها را به سمت خود می‌کشانند و شکار می‌کنند، برای حفظ و حراست از گوزن‌های قرمز هر ساله محیط زیست گلستان اقدام به برپایی چادر‌های گاوبانگی با حضور شبانه روزی ماموران محیط زیست می‌کند.

او افزود: امسال ۲۵ چادر ثابت و بین ۴۰ تا ۴۵ چادر سیار برای حفظ و حراست از این گونه جانوری در فصل گاوبانگی برپا شده است.

گاوبانگی اصطلاحی است که در مورد فصل جفت گیری و تعیین قلمروی مرال‌های نر، بزرگترین گوزن ایرانی بکار می‌رود.

بیشترین جمعیت مرال قرمز به عنوان بزرگترین گوزن بومی ایران به ترتیب در محدوده جنگل‌های هیرکانی استان‌های گلستان، مازندران و گیلان زیست می‌کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.