سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صفر تا صد چگونگی برگزاری آزمون سراسری سال آینده:

سردرگمی داوطلبان از برگزاری کنکور پایان یافت/ اعلام چگونگی تاثیر معدل بر آزمون ۱۴۰۲

کشمکش‌های نحوه برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ با دستور رئیس جمهور بالاخره پایان یافت.

همزمان با ابلاغ رئیس جمهور پیرامون اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ به صورت قطعی ابلاغ شد و سازمان سنجش که مسئول برگزاری آزمون های سراسری است باید مطابق دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور سال آینده را برگزار کند.

به همین ترتیب؛ کنکور سال ۱۴۰۲ در نیمه اول تیر و در نیمه دوم دی برگزار خواهد شد، این اولین آزمون سراسری است که در سال به شیوه دو مرحله ای بودن برگزار می شود‌.

ثبت‌نام نوبت اول ۸ تا ۱۴ آبان  ۱۴۰۱ است و اجرای آزمون ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ خواهد بود که پنجشنبه صبح آزمون رشته گروه تجربی، بعدازظهر پنج‌شنبه آزمون گروه زبان و جمعه آزمون‌های گروه انسانی و گروه ریاضی و عصر آزمون گروه هنر برگزار می‌شود.

برای نوبت دوم ثبت‌نام ۱۶ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ است که آزمون در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار خواهد شد که صبح پنج‌شنبه آزمون گروه‌های انسانی و ریاضی و بعد از ظهر پنج‌شنبه آزمون گروه هنر و پنج شنبه آزمون گروه تجربی و عصر جمعه آزمون گروه زبان خواهد بود.

داوطلبان برای شرکت در کنکور سراسری می توانند در هر ۲ مرحله نام نویسی کنند، اما فقط در یک مرحله در دانشگاه ها پذیرش خواهند شد.

یک نمره سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت میشود هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می شود.

نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی یک نمره کل را می سازد و به داوطلب می گوییم گروه خود را انتخاب کنند و بر اساس گروه آزمایشی انتخاب رشته می کند.

زیر گروه ها در کنکور ۱۴۰۲ و دروس عمومی در قانون جدید کنکور حذف شده است در واقع این دروس از آزمون سراسری حذف شده و به آزمون های سوابق تحصیلی منتقل شده است.

اعتبار نمره کنکور سال آینده تا ۲ سال برای داوطلبان

عبدالرسول پورعباس درباره جزئیات برگزاری اولین مرحله کنکور سراسری ۱۴۰۲ گفت: اولین مرحله کنکور سراسری سال آینده در دی امسال برگزار می شود و به معدل داوطلب مربوط نیست.

او افزود: آزمون سراسری برگزار می شود و نمره آن تا دو سال ذخیره خواهد شد و معتبر است. دومین مرحله کنکور تیر ۱۴۰۲ برگزار می شود و نمره آن هم تا دو سال معتبر خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: داوطلبی که امسال قصد پذیرش در دانشگاه را دارد، باید نمره سابقه تحصیلی او آماده باشد.

پورعباس ادامه داد: پس از برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در تیر، داوطلب انتخاب رشته می کند که سوابق تحصیلی ۴۰ درصد و آزمون ۶۰ درصد موثر هستند و نتایج شهریور اعلام می شوند. اگر کنکور در سال ۱۰ بار هم برگزار شود، هیچ مشکلی برای پذیرش داوطلب ایجاد نخواهد کرد.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: معدل پایه دوازدهم داوطلبان کنکور برای پذیرش آن ها در دانشگاه اعلام می شود و سازمان سنجش نمره خام داوطلب را اعلام می کند. آزمون سراسری ۴۰ درصد یا ۶۰ درصد نمره کل است و فارغ التحصیلی بعدا ۴۰ تا ۶۰ درصد اضافه می شود.

او افزود: این نمره کل است که باعث تقاضای پذیرش داوطلبان در دانشگاه می شود. فارغ التحصیلی آموزش و پرورش ممکن است ترمیم شده یا نشده باشد که سازمان سنجش رتبه ای که مورد قبول داوطلب در برگزاری دو کنکور باشد را لحاظ خواهد کرد‌.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: احتمالا کنکور از سال های آینده ۳ بار در سال برگزار شود که به نفع داوطلب است. اگر متقاضیان کنکور نتوانند تا زمان آزمون دی مطالعه کتب را به پایان برسانند، می توانند تیر ۱۴۰۲ در مرحله دوم کنکور شرکت کنند و مرحله اول کنکور که در دی برگزار می شود مانند کنکور آزمایشی برای آن ها لحاظ می شود.

گفتنی است؛ در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان چهل (۴۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Mohsen
۰۵:۰۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۱
لطفا پیگیر ترمیم معدل چند باره نظام قدیم باشید حتما پیگیری کنید زمان هم داره از دست میره بعد از چند ماه اگه تغییر کنه دیگه به دردد نمیخوره زودتر باید اعلام کنند
لیلا رحیمی
۰۴:۲۴ ۰۸ مهر ۱۴۰۱
چرا اصلا کنکور ؟ بعدش این همه استرس برا کنکور اصلا شغلی هست ؟چرا خودتونو گول می‌زنید خود من میخوام قاضی شم اصلا
شغل قضاوت داریم؟
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
در ایران عدالت آموزشی وجود ندارد. رقابت بین مرفهین بی درد و تهیدستان است. مفاهیمی مانند تیز هوش و استعداد های درخشان یک مبالغه و به حاشیه راندن عدالت آموزشی است.
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
چرا هر داوطلب فقط یکبار می تونه ترمیم معدل کنه ؟ شاید برای کسی اتفاقی بیفته و نتونه نمره مطلوب رو کسب کنه
کاش کسی پاسخگو باشه
مریم
۲۰:۱۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
سلام الان بچه های نظام قدیم بخوان ترمیم بدن کتابای نظام قدیم رو ترمیم میدن یا باید نظام جدید بدن؟
علی
۱۹:۴۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
توی برگزاری یک کنکور خیلی ها تقلب میکنند حالا قراره کنکور دو بار باشه + آزمون های نهایی یعنی سازمان سنجش و آموزش پرورش تضمین میدن که هیچکس تقلب نمیکنه؟
مهدی
۱۹:۳۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
کجا سردرگمی رفع شد؟؟
کجا به نحوه ی ترمیم معدل، بخصوص برای نظام قبلی ک گفتن سوم سی درصد و پیش ده درصد تاثیر قطعی داره رسیدگی شده؟؟ امثال من چطوری باید ترمیم معدل کنیم؟ این عین ناعدالتی هست
بی نام
۱۵:۱۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
معدل نظام قدیم چی میشع؟؟
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
ما هنوز سردرگم هستیم ! یکی بیاد شفاف سازی کنه ! جزئیات اطلاعیه مبهم هست ! کسی هم پاسخگو نیست !
چرا وزیر آموزش و پرورش حرف نمیزنه ؟؟ چرا مردم رو این همه با بی برنامگی عذاب میدید !!!!
امیررضا
۱۲:۱۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
سلام یعنی با این شرایط پذیرش دانشگاه ها ۲ برابر میشه،نتایج کنکور دی کی میاد،اگه کسی کنکور دی قبول شه باید تا مهر سال بعد برای ورود به دانشگاه صبر کنه؟زمان ترمیم معدل سال های قبل کی هست؟کنکور دی از کل کتاب دوازدهم میاد؟لطفا این سوالات رو از یک فرد مطمئن بپرسید.
مریم
۲۰:۱۳ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
سلام.پذیرش دو برابر نمیشه مثل قبل هست چون با اینکه کنکور دو بار درسال برگزار میشه ولی گزینش یه بار در سال هست همون مرداد ماه.اره اگه کنکور دی بدی باید تا مهر صبر کنی درضمن دی هم کنکور بدی نمیفهمی قبول هستی یا نه چون باید صبر کنی بچه های تیر هم کنکور بدن بعد از اون انتخاب رشته کنی و اخر شهریور معلوم میشه کجا قبولی یا نه.اگه بخوای ترمیم بدی و فارغ التحصیل باشی فکر کنم باید تا خرداد ترمیم بدی تموم شه ولی اکه دوازدهمی هستی فکر کنم شهریور هم فرصت ترمیم داری البته از این مورد کامل مطمئن نیستم.بله کنکور دی از کل کتابای دهم یازدهم و دوازدهم میاد
حسینی
۱۰:۰۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۱
خیر.تغییری درمیزان پذیرش ایجادنمیشود.
بله درصورتی که درازمون دی ترازموردنظرروکسب کردید بایدروال انتخاب رشته وپذیرش مانندسال های قبل درهمان زمان انجام شود.
وکنکوردی هم از تمام کتب دهم .یازدهم. دوازدهم هستش
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
سلام وقت بخیر
واقعا چرا از تصویر خانمی با حجاب نامناسب استفاده میکنید؟ کی قراره به احکام و اخلاق دینیمون توجه کنیم ؟
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
چ ربطی داشت حالا
قلی
۲۱:۱۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
ببخشید وقتی مریض باشید اینجوری میشه چون کسی اصلا له این موضوع دقتم نکرد
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
کنکور عوض شده کارنامه سبز هم عوض شده؟! این چه کارنامه نهاییه که فقط تا قبولیمون زده بقیه انتخابامون نزده خب خسته نباشید اون کد های قبل قبولیمون که خودمون میدونستیم
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
سلام وقتتون بخیر
افردادی که دیپلوم یه رشته دیگه ای رو دارن و میخوان یه رشته دیگه کنکور بدن باید کلان دیپلوم اون رشته ای که میخوان کنکور بدن رو بگیرن یا خیرهمین که عمومی هارو ترمیم کنند کافیه؟
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
ماهایی که سال ۹۳ دیپلم گرفتیم و برای سال دوازدهم فقط فیزیک و زیست رو بصورت نهایی از ما امتحان گرفتن
الان چطوری برای کنکور از نمرات ریاضی و شیمی استفاده میشه؟!
مگه میشه از نمره هایی استفاده کنن که بصورت نهایی امتحانش برگزار نشده باشه؟؟ ینی طبق سلیقه معلما طرح و تصحیح شده!!! باشه!
ناشناس
۰۲:۴۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
تکلیف ترمیم نظام قدیم چی شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
ما که هنوز هم نفهمیدیم چطور اعمال میشه هر جور حساب میکنم در حق بچه های کنکور ۱۴۰۲ ظلم شده. اخه اون بیچاره ای که مطمئن نبود شرط معدل قطعی میشه و تمرکزش روی تست و کنکور بود تقصیرش چیه که حالا باید ۴۰ درصد عقب بیفته؟ از طرفی مهر هم رسیده و کسی هنوز نمیدونه تعداد سوالات چطوره با حذف عمومی ها؟ اصلا زمان ازمون چقد هست ؟
خادم
۲۲:۵۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
پس وزارت آموزش وپرورش چرا تعداد دفعات ترمیم را افزایش نداده
حجت
۲۲:۵۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
لطفا پیگیر افزایش تعداد دفعات ترمیم باشید
ایمانی
۲۲:۵۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
افزایش ترمیم چی شد
سعید
۲۲:۵۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
قرار بود تعداد دفعات ترمیم افزایش پیدا کنه پس چی شد
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
نگران نباشید... بزودی با طرح دو فوریتی مجلس این مصوبه هم لغو میشه... طرحی که از ابلاغ تا اجرا تفاوتهای زیادی داره... ترمیمی که ده بار بود رو یکبار اعلام کردن... میگن رئیس جمهور مجبور به ابلاغ مصوبات شوراست!!!
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
قبلا هم تقریبا رتبه های زیر 2000 همه معدل های بالا و نزدیک بیست داشتن ؛ و این کنکور بود که وجه تمایزشون بود ، الانم هیچ فرقی نکرده و اساسا این کنکوره که باعث رقابت سر دانشگاه های برتر میشه
Hanna
۱۵:۱۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
سلام حتما درمورد کنکور زبان بگید تکلیف اونایی که کنکور زبان میدن چیه یکم دقیق تر توضیح بدین درمورد کنکور زبان
پیمان
۱۲:۳۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
فقط میخواند مافیا معدل درست کنند و پول بریزند توی جیب موسسات کنکوری
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
با سلام ، کسانی ک نظام قدیم هستند و میخان رشته ای غیر از رشته ی خودشون کنکور بدن باید چیکار کنند ؟؟
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
عالی
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
سلام، خبرنگاران جوان لطفا ی خبر هم از وزیر آموزش و پرورش بگیرید، فارغ التحصیل های فنی و حرفه ای چطوری باید سابقه دروس عمومی برای کنکور داشته باشن ؟؟ درس های عمومی رشته های نظری با رشته فنی و حرفه ای متفاوت هست و در فنی و حرفه ای دروس عمومی به صورت نهایی برگزار نمیشه ! لطفا پیگیری کنید !!!!!!!!!!
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
چی پایان یافت
مگه بنا نبود ترمیم تا ده بار باشه
بخدا قسم معلمها دارن سلیقه ای و بر اساس حال خودشون و منافعشون نمره ترمیم را میدن
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
تکلیف کنکور زبان چی میشه اونم اگه عمومی ها حذف بشن چی میمونه؟
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
اصل کنکور زبان ۷۰ تا سوال اختصاصیه.
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
سلام
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
چرا فکری برای بچه هایی که سابقه تحصیلی ندارن و قبل 84 دیپلم گرفتن نشده چرا باید از اول برن و دروس مدرسه رو امتحان بدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
اینا رو که قبلا گفتن میدونستیم
خسته نباشی-_-
جزئیات تاثر معدل و ترمیم دقییییق بپرسید
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
تکراری بود که
جزییات رو بگید
باورم نمیشه
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
سلام
جمله به معدل داوطلب مربوط نیست یعنی چه؟
ممل
۰۹:۴۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
حداقل به خودتون زحمت بدید با چندتا کارشناس مشورت کنید بعد نمک رو زخم بپاشید
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
همه چیز مال پولدارهاست. معدل خوب مدرسه‌ی خوب می‌خواد.
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
تاثیر معدل واقعا برای بعضی ها حق کشی
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
خدا روشکر پس بهداشت و اجتماعی حذف شد چون همیشه میگفتند این دوتا درس تاثیرنداره در کنکور چون نه اختصاصیه نه عمومی
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
تاثیر داره
۱۲۱۲
۰۸:۰۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
ببین چقدر مافیای کنکور قوی هستن خدا به دادمون برسه حالا باید دنبال کتاب های سوالاتتشریحی سال ۱۲ باشیم
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
ما که دادمون به جایی نرسید ولی حداقل بگن اونایی که نظام قدیم هست برا ترمیم معدل چکار کنن
مریم
۲۰:۱۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
سوال منم هست لطفا پیدا کردی تو همین سایت بنویس تا بدونیم