سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرچم‌ نیمه‌ افراشته در انگلیس برای یک کماندوی ایرانی! + تصاویر

محمدعلی صفا مردی بود که در نبرد خرمشهر در نخستین روزهای دفاع مقدس، بیش از ۱۶۰ تانک متجاوز بعثی‌ها را شکار کرد.

«محمدعلی صفا» وقتی جنگ تحمیلی شروع شد، کماندو بود و داستانش این بود: «در سال ۱۳۲۸ در بجنورد متولد شد و پس از گذراندن دوره متوسطه وارد ارتش شد. با توجه به اینکه هدف ارتش در آن هنگام تشکیل یک پایگاه کماندویی در ایران بود و وی نیز در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله کاراته و کونگ‌فو تخصص داشت، پس از گذراندن دوره‌های انتخابی در ایران برای ادامه دوره‌های تخصصی کماندویی در پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان انتخاب شد.


بیشتربخوانید


وی یک سال دوره کماندویی را در انگلستان گذراند و توانست علاوه‌بر گذراندن دوره‌های تخصصی تارزان کورس، پریدن از ارتفاع‌های بلند آبشار و کوه و همچنین دوره‌های رزم در خشکی و هوا و آب با امتیاز عالی، مدرک تخصصی شکار تانک را از آن پایگاه دریافت کند.

وی توانست عنوان کماندوی برتر و مقام اول کماندویی ارتش‌های جهان را از آن خود کند و سپس به آمریکا فرستاده شد و پس از طی مراحل آموزشی سخت و طاقت‌فرسا، مدرک تخصصی انهدام ناوهای جنگی را دریافت کرد.»

وقتی هم به ایران بازگشت در پایگاه کماندویی نیروی دریایی ارتش در بوشهر مربی شد و به آموزش کماندوها پرداخت.

«محمدعلی صفا» در لباس کماندویی

رکوردی برای انهدام تانک

«صفا» پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ که خرمشهر توسط ضدانقلاب و آشوبگران جدایی‌طلب تهدید می‌شد به‌عنوان فرمانده با کماندوهای ویژه نیروی دریایی عازم خرمشهر شد و معلوم است که کارش را به درستی انجام داد.

البته زخمی هم شد و چند بار جراحی شد ولی وقتی دفاع مقدس شروع شد، استراحت پزشکی را رها کرد و دوباره بازگشت و این‌بار این‌طوری شد: «در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش بعثی عراق با ۲ لشکر تانک و با تمام تجهیزات به خرمشهر حمله کرد و نیمی از خرمشهر را به اشغال درآورد. در این هنگام محمدعلی به‌همراه حدود ۱۵۰ کماندو نیروی دریایی بوشهر با رشادت و جانفشانی توانست ۱۶۴ تانک رژیم بعثی را منهدم کند و به کمک نیروهای خود ارتش عراق را به عقب راند. به‌علت خسارت سنگینی که کماندوهای ایران به لشکر تانک صدام وارد آوردند، بعد از اشغال خرمشهر صدام متجاوز خرمشهر را گورستان لشکر تانک خود نامید. وی در این درگیری‌ها ۱۳ ناو جنگی و موشک‌انداز ارتش عراق را هم غرق کرد». مشهور است که «صفا» توانست در طول یک هفته رکورد شکار تانک‌ در دنیا را بشکند و معلوم شد بی‌دلیل نبود که همکاران و مربیانش از شجاعت و نبوغ وی حیرت می‌کردند؛ شیر بیشه رزم و مرد میدان بود.

کماندوهای نیروی دریایی ایران در نبرد خرمشهر

ارزش کار «صفا» در دفاع از خرمشهر معلوم است و یک روایت هم هست که باز به رخ می‌کشد ارزش مقاومت ۳۵ روزه صفا و امثال صفا را در خرمشهر: «همراهان صفا یک سرلشکر عراقی را اسیر گرفتند. وی به دلیل اینکه به زبان انگلیسی مسلط بود از سرلشکر عراقی سؤال کرد هدف شما چیست؟ گفت ما به دستور صدام باید ظرف ۴۸ ساعت کل استان خوزستان را به تصرف درآوریم و صبح روز بعد خبرنگاران با ما مصاحبه کنند تا در تمام رسانه‌های جهان پخش شود».

عکسی از شیوه مقاومت ایرانی‌ها در نخستین روزهای نبرد خرمشهر

پرچم نیمه‌افراشته در انگلستان

۴ آبان «محمدعلی صفا» و آن نام پرافتخار پیش خدا هم آبرو گرفت و روایت شهادتش این است: «پایمردی کماندوهای نیروی دریایی ارتش ما و نیروهای محلی و دیگر افراد، ۳۵ روز ادامه داشت تا بر اثر خیانت بنی صدر که معتقد بود ارتش ایران باید عقب‌نشینی کند تا مذاکرات صلح آغاز شود هیچ سلاح و مهماتی در اختیار کماندوها قرار نگرفت و سرانجام با وجود مقاومت‌های بسیار و پس از انهدام صدها تانک و تار و مار کردن لشکر عراق، محمدعلی صفا در چهارم آبان ۱۳۵۹ بر اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش به ناحیه پیشانی، پا و پهلو به درجه رفیع شهادت نایل آمد».

وقتی هم خبر شهادت صفا منتشر شد این‌طوری شد: «مردم بجنورد و شهرهای اطراف در غم ازدست‌دادن آن شهید عزاداری کردند و عده زیادی از شهرهای اطراف، گرگان و مازندران برای تشییع جنازه محمدعلی به بجنورد آمدند و نامه تسلیتی از طرف پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان برای خانواده صفا ارسال شد که در آن نامه اعلام کرده بودند به‌خاطر شهادت محمدعلی صفا مدت سه روز پرچم این پایگاه نیمه افراشته بوده است».

منبع: فارس

برچسب ها: کماندو ها ، دفاع مقدس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۱
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم این متن مربوط به شهید را برای 4 آبان دوباره بگذارید
شریفی
۱۰:۴۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۱
درود درود درود
دروو بر سردار میهنم
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۱
افرین به این کماندوی ارتش خطاب من به اغتشاشگران امنیت کشور و جان و مال مردم بر عهده این عزیزان هستند این کارتون اشتباه هست که باعث تضعیف نیروهای امنیتی میشوید
ناشناس
۰۶:۰۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۱
آفرین به این غیرت وبزرگی وشیر مادر حلالتان
ای کاش خونتان هدر نرود
ما مدیون شما شهیدان هستیم
U-238
۰۳:۱۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۱
او معنی واقعی این کلام بود: من نه آنم که زبونی کشم از چرخ و فلک چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد. السابقون السابقون اولئک المقربون. شرابا طهورا.
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
خداوند این شیرمردان را رحمت کند
بد نیست امروزی ها هم کمی یاد بگیریم از جوانمردی و بزرگی
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
سلام و درود برار احترام طیبه شهدا عزیز بخصوص شهید بزرگوار محمد علی صفا ،انشاالله این حقیر را هم شفاعت نماید و برایم
دعا کند. اللهم الرزقنی توفیق الشهادت فی سبیلک،انشاالله
داریوش
۲۳:۱۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
روحش شاد و نامش ماتدگار
غلامرضا
۲۲:۵۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
نامت ای شهید جاودانه باد
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
درود و رحمت خدا بر مردان غیور و شجاع ایران علی الخصوص شهیدان اسلام و شهید صفا..
باران
۲۱:۵۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
همیشه خارجی ها رشادت دلیرمردان ما و بیشتر از ما قدر میدونن
فقط بی لیاقتی بعضی شاهان و مقامات بالا ست قسمتی از پاره تن کشورمون تقدیم کردن یا موجب شهادت دلیرمردان ما شدند


یکی شهادت سه مرزبان جان برکف آذری در مرز جلفا و باکو امروزی بخاطر تسلیم رضاشاه بی لیاقت موقع ورود ارتش شوروی ک رشادت شون مکجب تعجب و احترام فرمانده وقت ارتش شوروی شد و با احترام هر سه رو دفن کردن

یکی هم شهادت همین کماندو عزیز بخاطر تسلیم بنی صدر بی لیاقت
دوران گذشته پر است از این وقایع تنهایی دلیرمردان بواسطه حکومتهای وابسته

اون دوره ها تسلیم دیگه گذشته و ایران اقتدار بین المللی و جهانی شو نشون داده

لطفا در برقراری عدالت اجتماعی داخلی و رفع معضلات داخلی هم همه کوشا باشیم
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
خبر خوب از انگلیس نذارید. فقط پشت سرشون بد بگید.
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
عجب مردی عجب شیر دلاور بی نظیری!
خدایش رحمت کند و او را در جوار شهداو‌الصدیقین و الانبیا الهی قرار دهد.
چطور اجازه دادند که ایشان برود و کشته شود.کار ایشان در جبهه افراد دیگری هم می توانستند کمابیش انجام دهند ولی کار ایشان که تربیت هزاران کماندو درجه یک بود هر کسی نمی توانست انجام دهد.
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
سالهاست که به دلیل نامعلوم از رشادت های این دلیر مردان ایران زمین هیچ نشانی نیست ، خواسته یا ناخواسته خیلی از این بزرگمردان تاریخ این سرزمین که فقط از نام وطن پاسداری کردند به دلیل تفاوت در نگرش آنها بایکوت شدند و فقط در طول این سالها خوراک فرهنگی ما شده آن بسیجی که با یه اسلحه و چند تا خشاب به دل یک گردان میزنه ، بله در جنگ همه نوع ویژگی وجود داشت اما تأثیر گذاران جنگ الان در کجای این پازل هستند ، خیلی از جوانان دیروز و میانسالان امروز هنوز از تفنگ داران نیروی دریایی خرمشهر اطلاع ندارند و امثالهم که مایه تأسف است
محمد
۱۵:۳۱ ۰۲ مهر ۱۴۰۱
هم آن بسیجی قهرمان بود و هم این ارتشی قهرمان شد تفاوتی در قهرمان بودنشان نیست
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
مشکل اروپایی ها این است که فقط شهید صفا را می شناختند. جوانان ایران در دفاع مقدس بدون گذراندن دوره های مختلف در اروپا و امریکا هم کاری کردند کارستان. دفاعی کردند که صدها ژنرال اروپایی حامی صدام را شکست دادند
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
شهدا زنده هستن.ونزدخداوند روزی دارن
Reza
۱۸:۴۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
خداوند روح بزرگ این مرد را قرین رحمت کند
مدیون انسان های بزرگی چون صفا هستیم
کاش از زندگی ایشان یک فیلم بسازند