سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پساب زالو؛ از مصرف در کشاورزی تا گُل فروشی

پساب ناشی از پرورش زالو به دلیل بالا بودن ارزش کودی برای مصارف کشاورزی و آبیاری گل‌ها قابل استفاده است.

سورگی مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پارسال ۷۰۰ هزار لارو زالو در استان تولید شده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۰۰ هزار لارو زالو تولید شده است.

او افزود: پرورش زالو توانسته است زمینه اشتغال را برای ۲۰ هم استانی فراهم کند.

سورگی بیان کرد: هم اکنون یک مجموعه پرورش زالوی طبی به صورت صنعتی و دارای مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در استان فعال است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموعه‌های پرورش زالو که به صورت سنتی و خانگی فعالیت دارند، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه پساب زالو از خراسان جنوبی به تمام استان‌های کشور ارسال می‌شود، اظهار کرد: زالو بیشتر به مصارف پزشکی برای زالو درمانی استفاده می شود و از زالو خشک شده برای تولید روغن پماد و خوراک طیور و آبزیان هم استفاده می‌شود.

سورگی ادامه داد: از پساب زالو که ارزش کودی آن ۵۰ برابر بیشتر از پساب ماهی است در حوزه کشاورزی و گل فروشی (آبیاری گل‌ها) استفاده می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: زالو در محیطی شرجی و کاملا بهداشتی (داخل آب) زندگی می‌کند و در داخل بستر‌های مخصوص اقدام به تخم گذاری می‌کند؛ زالو‌های پرورشی از خون بهداشتی (خون کشتارگاهی) و جلبک تغذیه می‌کنند.

به گفته او، علاقه‌مندان به پرورش زالو می‌توانند پس از دریافت پروانه تأسیس از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، گذراندن دوره‌های آموزشی و تهیه مکان مورد نظر و تکمیل تجهیزات مناسب، نسبت به تهیه مولد و یا لارو زالو اقدام کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.