نوری ، وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: فرهنگیان در حال بارگذاری مدارک هستند و چندبار از ما مهلت خواستند. فردا مهلت تمام میشود، اما اگر افرادی جامانده باشند و دلیل هم داشته باشد برای آنها فرصتی را ایجاد میکنیم. بعد از اینکه مدارک را بارگذاری و ثبت کردند ارزیابان نظر میدهند و به هیأت ممیزه ارسال میکنند تا احکام صادر شود.
نوری ادامه داد: انتظار داشتیم مدارک زودتر بارگذاری شود، اما مقداری با تاخیر مواجه شد و توقع ما این است که همکاران کار را تمام کنند تا ارزیابان نظر خود را بدهند تا رتبه افراد مشخص شود.
وی درباره تمهیدات بازگشت ۹۰۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل به مدرسه گفت: سال گذشته آمار بازماندگان، همین تعداد بود.سال گذشته در یک و نیم ماهی که مدارس باز شدند یعنی از ۱۴ فروردین تا آخر خرداد توانستیم ۱۶۴ هزار نفر از این تعداد را برگردانیم. دیروز در حضور معاون اول رئیس جمهور بودیم تا برنامهای را داشته باشیم و هرتعداد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل را بتوانیم برگردانیم مگر موارد نادری که دیگر امکان جذب آنها وجود نداشته باشد. به نظر میآید نباید فردی را داشته باشیم که جذب نشود. به عنوان نظام تعلیم و تربیت باید تلاش کنیم هیچ دانش آموزی محروم از تحصیل نماند.
وی درباره کمبود معلم گفت: کسری معلم داریم و سازوکارهایی را اتخاذ کردیم از جمله اضافه تدریس همکاران شاغل، تدریس بازنشسته ها، خرید خدمات، سرباز معلم و بخشی از طریق دانشجویان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان که تعدادشان ۶۳۰۰ نفر است و مجوز آن را دریافت کرده ایم تا امسال را بدون کسری معلم طی کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که قرار بود کتب درسی تا ۱۰ شهریور تحویل شود، اما برخی مدارس میگویند کتابها نرسیده است؟، اظهار کرد: هر مدرسهای که اطلاعات را در سامانه ثبت کرده کتاب به دستش رسیده و ۱۴۹ میلیون جلد کتاب درسی چاپ کرده ایم و مشکلی برای تامین کتاب درسی نداشتیم و هرکسی ثبت نام کرده باشد کتاب به مدرسه شان ارسال میشود.
نوری ادامه داد: حدود یکی میلیون نفر هنوز درخواست ثبت نام نکرده اند و عمدتا هدایت تحصیلی انجام نداده اند یا ممکن است خودشان کتاب درسی خواهر و برادر خود را میخواهند استفاده کنند. مابقی تامین شده است و برای آدرسهای مشخص شده، ارسال شده است.
وی در خصوص غیر حضوری بودن کلاسهای درس در برخی مدارس، گفت: تمام مدارس حضوری هستند. مدارس نمیتوانند کلاسهای درس را زوج و فرد و يا بچهها را تقسیم بندی کنند یا اینکه بگویند دو یا سه روز در هفته حضور داشته باشند. اصلا اینگونه نیست.
وی درباره تقویت مدارس دولتی عادی، گفت: از میان ۱۲۲ هزار مدرسهای که داریم ۸۵ هزار مدرسه دولتی عادی است و ۱۰ هزار مدرسه کمتر از ۱۰ دانش آموز داریم. باید مدارس عادی دولتی را تقویت کنیم. برای آنها امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات فرستادیم و باید آنها را با سرعت بیشتری قوی کنیم و معلم از دانشگاه فرهنگیان برای آنها جذب کنیم که برنامه ریزی شده و سهمیه سال آینده دانشگاه فرهنگیان دو برابر خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین فضای فرسوده مدارس دولتی عادی را تخریب یا مقاوم سازی میکنیم. معلمان را در برنامه توانمندسازی از طریق دانشگاه فرهنگیان قرار میدهیم تا از روشهای نوین آموزش استفاده کنند.
نوری درباره تراکم بالای دانش آموزان در مدارس دولتی، گفت: امسال بنا را بر این گذاشتیم ۶۳۰۰ دانشجوی جدید دانشگاه که وارد میشوند یعنی کاهش جمعیت کلاسهای درس بالای ۴۰ نفر است و باید به تدریج تراکم بالای جمعیت کلاسهای درس را به استانداردهای تعیین شده در اسناد فرادستی برسانیم.
یوسف نوری گفت: ۸ میلیون کودک در دورههای قبل از دبستان داریم. در دوره پیش دبستانی یعنی قبل از دبستان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک هستند. در مجموع ۳ میلیون کودک را در پیش ۱، ۲ و ۳داریم.
وزیر آموزش و پرورش بيان کرد: ۲ سال، برای نوآموزان پیش از دبستان، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد شده است. این سازمان پس از مباحث کارشناسی طولانی برای حذف گسست مراکز متعدد برای کودکان قبل از دبستان و قرار است اقدامات خوبی انجام دهد.
اکنون در جامعه افرادی به دنبال آن هستند که جهشی درس بخوانند و فلان رشته را بخوانند این حرکت اشتباه است، ما باید سعی کنیم دانش آموزان خودشان کشف کنند.
او گفت:در اسلام توصیه شده که کودک باید مانند پژوهشگر باشد و خانوادهها میتوانند با بچهها همراهی کنند و انتظار داریم اولیا و مربیان این روش را داشته باشند و ما باید دانش آموزان را از دوره پیش از دبستان برای ورود به جامعه و حرکتهای دانش بنیان آماده کنیم.
او ادامه داد: امیدواریم با برنامههای سازمان ملی تعلیم و تربیت به آن چیزی که بچههای ما استحقاق و استعداد آن را دارند، برسند.
نوری گفت: بیشترین مسئولیت در دوره کودکی و نوآموزان با والدین است؛ و از همتی فر میخواهیم که دورههایی را برای مادران نو آموزان داشته باشند تا با رفتاری درست با بچههای خود در باب علم و تربیت رفتار کنند.
بررسیها نشان میدهد ۸۱ درصد ناسازگاری از دوره کودکی نشات میگیرد و تحقیقات نشان میدهد اولیایی که با مدارس ارتباط دارند فرزندان موفق تری دارند.