سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدای کنکور از زنگ ورزش در مدارس بلندتر است

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تا زمانی که مدارس متولی ورزش نداشته باشد، ورزش مدارس کم‌رنگ خواهد ماند.

صفدر سلطانی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص ارتباط آموزش و پرورش با هیئت‌های ورزشی در مقوله استعدادیابی از سنین پایه گفت: هیئت‌های ورزشی که به موضوع مهم استعدادیابی می‌پردازند، ذیل اداره کل ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند و کلیت کار آن‌ها فعالیت در رشته‌های مرتبط ورزشی و قهرمان‌پروری است؛ اگرچه این هیئت‌ها ورزش همگانی را نیز پوشش می‌دهند.

او با بیان اینکه ارتباط، هماهنگی و همکاری آموزش و پرورش با هیئت‌های ورزشی در کشف استعدا‌های برتر موثر است، افزود: هیئت‌های ورزشی استعدادیابی می‌کنند، اما پایه و محل استعدادیابی دانش‌آموزان، مدرسه و معلم ورزشی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: وزارت و ادارات کل آموزش و پرورش، فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی و استان‌ها، هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی در اختیار دارند. در حال حاضر روسای هیئت‌های ورزش‌های دانش‌آموزی در استان‌ها به عنوان نماینده ما در انتخاب تمام هیئت‌های ورزشی حضور و دخالت دارند که این موضوع نمایانگر اهمیت هیئت ورزش دانش‌آموزی است.

سلطانی بیان کرد: برای مثال در کنار هیئت هندبال، هیات ورزش دانش‌آموزی انجمنی به نام هندبال دارد که این انجمن جهت تسهیل استعدادیابی، ارتباط تنگاتنگی با هیئت‌های ورزش و جوانان استان‌ها دارد تا دانش‌آموزان آسان‌تر به مدارج عالی قهرمانی دست یابند.

او در خصوص چگونگی کمیت و کیفیت زیرساخت‌ها و استاندارد‌های ورزش دانش‌آموزی تصریح کرد: استاندارد‌های ورزش دانش‌آموزی مرتبط با کلاس تربیت بدنی و اوقات فراغت بوده و با استاندارد‌های برگزاری رقابت‌های حرفه‌ای متفاوت است؛ لذا برای برگزاری کلاس‌های تربیت بدنی در مدارس سه مولفه مهم نیروی انسانی، تجهیزات ورزشی و محتوای آموزشی مورد توجه ما قرار دارد.

کمبود ۱۰۰۰ معلم تربیت بدنی در آموزش و پرورش خراسان رضوی

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از ظرفیت مناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش خراسان رضوی خبر داد و تاکید کرد: جمعیت ۳۰۰۰ نفری معلمان متخصص تربیت بدنی در استان بالاترین درجه تحصیلات را نسبت به سایر معلمان دارند. قریب به ۵۰ درصد از مدارک تحصیلی آنان دکتری و کارشناسی ارشد است که علاوه بر آموزش رشته‌های مختلف ورزشی، استعدادیابی و اوغات فراغت دانش‌آموزان را نیر پوشش می‌دهد.

سلطانی با بیان اینکه البته در کنار این ظرفیت‌های مطلوب کمبود‌هایی نیز وجود دارد، اظهار کرد: اگر بخواهیم تمام کلاس‌های درس آموزش و پروش را از اول ابتدایی تا پایان متوسطه تحت پوشش قرار دهیم، با کمبود بیش از ۱۰۰۰ معلم تربیت بدنی روبه‌رو خواهیم شد، اما می‌توان با به کارگیری معلمان فعلی و بازنشستگان این کمبود را جبران کرد.

او افزود: معلمان فعلی مازاد بر تدریس با دریافت حق‌التدریس می‌توانند برخی کلاس‌ها را پوشش دهند و بازنشستگان هم طبق قانون در رشته خود می‌توانند تدریس داشته باشند. برخی از کلاس‌ها با کمبود معلم متخصص روبه‌رو است. تلاش ما این است که در دوره‌های آموزشی، آموزگاران توانمندی لازم برای انتقال مفاهیم تربیت بدنی به ویژه در دوره ابتدایی را کسب کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص تجهیزات و فضای ورزش دانش‌آموزی در استان ادامه داد: فضا و اماکن ورزشی مدارس به ۲ قسمت داخل و خارج مدارس تقسیم می‌شود. رصد‌های چندین سال اخیر ما عمدتا متمرکز بر ایجاد فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای است که از سال گذشته نهضت ملی آن با نام «طرح شهید قاسم سلیمانی» آغاز شد.

اجرای عملیات ۹۶ پروژه ورزشی درون‌مدرسه‌ای در خراسان رضوی

سلطانی از آغاز پروژه‌های ورزشی درون‌مدرسه‌ای استان خبر داد و بیان کرد: از ابتدای فروردین امسال عملیات اجرایی ۱۰۱ پروژه ورزشی در استان در دستور کار قرار گرفت که شامل ۶۵ پروژه چمن مصنوعی، ۲۵ سالن کوچک درون‌مدرسه‌ای، هشت سالن بزرگ و سه زمین ساحلی است. تا آغاز سال تحصیلی به جز پنج پروژه سالن ورزشی بزرگ تمام این پروژه‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: در حال حاضر سرانه فضای ورزشی سرپوشیده و روباز استان ۳۷ صدم درصد به ازای هر دانش‌آموز است که با افزودن ۱۰۱ پروژه ورزشی مذکور، این سرانه به ۴۱ صدم متر مربع افزایش خواهد یافت؛ یعنی چهار صدم متر مربع به سرانه دانش‌آموزی استان طی هشت ماه اضافه می‌شود و در مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: چهار صدم متر مربع یعنی افزایش فضای ورزشی بیش از آنچه که طی سه سال گذشته رخ داده است. علی‌رغم اینکه طی سه سال گذشته شاهد پیشرفت‌های خوبی در اجرای پروژه‌ها بودیم، اما با توجه به اینکه یک میلیون و ۴۰۰ دانش‌آموز در سطح استان مشغول تحصیل هستند، به ازای هر صدم متر مربع باید ۱۴ هزار متر فضا برای دانش‌آموزان تهیه کرد تا یک‌صدم متر مربع به سرانه ورزش دانش‌آموزی استان اضافه شود. این افزایش فضا با کمک نمایندگان مجلس و دولت انجام پذیرفت.

سلطانی اظهار کرد: نمی‌توان انکار کرد هنوز هم تا آن سرانه مطلوبی که قانون برای هر دانش‌آموز مشخص کرده، فاصله داشته و رتبه خوبی در کشور کسب نداریم.

او در خصوص وضعیت منابع تامین تجهیزات ورزشی در خراسان رضوی افزود: به طور کلی تجهیزات ورزشی درون مدارس از ۲ منبع تهیه می‌شود که یک منبع را استان از طریق کاروانی برای ارسال تجهیزات به مدارس تامین می‌کند. در سال گذشته با پوشش ۵۰ درصدی مدارس استان بهترین عملکرد را داشتیم و تقریبا ۴۰۰۰ مدرسه تحت پوشش قرار گرفت.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: اولویت ما پوشش مدارس کم‌برخوردار است. به اعتقاد ما مدارس می‌توانند منابع مالی خود را در زمینه ورزش هزینه کنند. از مهر ماه نیز کاروان تامین تجهیزات ورزشی مدارس فعال خواهد شد و تهیه تجهیزات مورد نیاز درس تربیت بدنی مدارس، به ویژه مدارس کم‌برخوردار را پوشش خواهیم داد.

برخورد با مدیران مدارسی که سایر دروس را جایگزین زنگ ورزش می‌کنند

سلطانی با بیان اینکه گاهی دیده می‌شود در برخی مدارس دروس جایگزین زنگ ورزش می‌شود، بیان کرد: تا زمانی که در مدارس متولی ورزش نداشته باشیم، ورزش مدارس کم‌رنگ خواهد ماند و مدیران مدارس جهت کسب نتایج بهتر در آزمون‌های علمی، دروس کنکوری را جایگزین زنگ ورزش می‌کنند. معمولا این جایگزینی در مدارسی اتفاق می‌افتد که معلم تربیت بدنی ندارد. در صورت ارسال گزارش چنین رفتاری با مدیران چنین مدارسی برخورد خواهد شد. باید توجه داشت اگر در تمام کلاس‌ها معلم متخصص حضور داشته باشد، از این موضوع جلوگیری می‌شود.

او تصریح کرد: در نظام قدیم در پایه پیش‌دانشگاهی درس ورزش تعریف نشده و در پایه سوم دبیرستان تنها یک ساعت در هفته تعیین شده بود. در نهایت با پیگیری‌های انجام شده، سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی برای پایه‌های دوازدهم و یازدهم در نظام جدید ابلاغ گردید که براساس آن برای این پایه‌ها نیز ۲ ساعت تربیت بدنی در نظر گرفته شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به شرح شرایط استخدام معلمان تربیت بدنی در آموزش و پرورش تاکید کرد: معلمان تربیت بدنی مدارس دولتی که استخدام رسمی اداره آموزش و پرورش هستند، صرفا از ۲ طریق استخدام می‌شوند. برخی معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند و باید رتبه‌های خوبی را در آزمون عملی، تئوری و در گزینش کسب کنند.

سلطانی اظهار کرد: برگزاری آزمون استخدامی بین فارغ‌التحصیلان تربیت بدنی از دانشگاه‌های مختلف راه دوم جذب معلم تربیت بدنی در مدارس است. در این فرایند پذیرفته‌شدگان در مصاحبه و گزینش شرکت کرده و استخدام رسمی آموزش و پروش می‌شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.