سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفری است/ هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی

وزیر آموزش و پرورش گفت: سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی، ۴ مفهوم سواد هستند و برای آموختن این سوادها باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.

یوسف نوری در نشست امضای تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس آموزه‌های دینی این موضوع مطرح است که طبیعت برای انسان آفریده شده و در قرآن تاکید شده که انسان در قبال این مورد مسئول است.

وی افزود: مباحث زیادی در روایات درباره حفظ نظافت ذکر شده اند که این امر فقط در موارد فردی نیست؛ بلکه نظافت محیط هم مهم است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، معلمان غیر رسمی و حدود ۴ میلیون دانش‌آموز پیش از دبستان، مهر امسال را آغاز می‌کند که با در نظر گرفتن خانواده‌ها و اولیاء جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

وی با بیان این که باید دانش‌آموزان را باسواد کنیم، گفت: سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی، ۴ مفهوم سواد هستند و برای آموختن این سوادها باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.

نوری عنوان کرد: باید زمینه‌های دانش‌آموزان را شناسایی و زمینه‌های علاقه مندی آنان را دریابیم. لازم است علاقه مندی دانش‌آموزان به محیط زیست نیز مشخص و آن زمینه شکوفا شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر این که دوره نهادینه شدن این امر ابتدایی است، گفت: دانش‌آموز باید بعد از شناسایی دانش، آن را به مهارت تبدیل کند. معمولا نظام آموزشی در این قسمت به دلیل کنکورمحوری و حافظه‌محوری متوقف شده است. در حالی که دانش را داریم، اما تبدیل به مهارت نشده است و اگر مهارت در راه حفظ جامعه و اصلاح امور مردم به کار گرفته شود، مسئولیت اجتماعی انجام شده است. بنابراین باید این امر را هدایت کنیم.

وی با اشاره به این که دانش‌آموزان در این راستا محیطبان و همیار محیطبان می‌شوند، اظهار کرد: بخشی از کار‌هایی که دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند، این است که باید از روش‌های اختصاص سنجی جدا شویم و لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.

نوری تاکید کرد: ایده‌های دانش‌آموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا آنان بتوانند این ایده‌ها را در جامعه نشر دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی باید دقیق، به روز و برای دانش‌آموز جذاب باشد. باید بر روی کتب درسی با دانشجو معلمان تحلیل محتوا انجام شود و دانش‌آموزان موضوعات پیشنهادی را ارائه دهند. ما نیز می‌توانیم از طریق شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال کنیم.

نوری بیان کرد: باید در زیست بوم جدید وارد یک مرحله جدید شویم و مسئولیت اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزیم. دانش‌آموزان مستعد هستند و باید برای آنان دقیق برنامه ریزی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: این تفاهم نامه در راستای تحقق ساحت ترییت زیستی و بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد و در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال کنیم. کار‌ها باید مردمی شوند. بنابراین باید از اولیاء، دانش‌آموز و خانواده‌ها در پیشبرد کار‌ها کمک بگیریم.

وی در پایان تاکید کرد: برای مدارس در حال ساخت، رعایت معماری تمدنی کشور و مسائل محیط زیست مانند استفاده از انرژی‌های پاک و مصالح سبک مورد نظر است. طرحی را نیز برای مدارس آینده مد نظر داریم که مسائل محیط زیستی رعایت شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.