سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کالیفرنیا از فروشگاه اینترنتی آمازون شکایت کرد

کالیفرنیا از فروشگاه اینترنتی آمازون به دلیل وادار کردن فروشندگان برای موافقت با سیاست‌هایی که قیمت‌ها را به شکل مصنوعی برای مصرف کنندگان بالا نگه می‌دارد، شکایت کرد.

راب بونتا، دادستان کل ایالت کالیفرنیا، اعلام کرد این شکایت ضد انحصارطلبی، توافقنامه های فروشندگان آمازون را هدف می گیرد که عرضه قیمتهای پایینتر در سایتهای دیگر را برای فروشندگان ممنوع کرده و جریمه سنگینی را در صورت چنین اقدامی، برای آنها اعمال می کند. این توافقنامه ها، مانع رقابت فروشندگان آنلاین دیگر شده و در نتیجه هزینه ها را برای فروشندگان بالا برده و قیمتها برای مصرف کنندگان را در سطح بالاتری حفظ می کند.

این شکایت سه سال پس از انتشار گزارشی اعلام می شود که بلومبرگ در آن، به بررسی سیاستهای قیمت گذاری آمازون و وادار کردن فروشندگان به افزایش قیمتهایشان در سایتهای رقیب مانند والمارت، پرداخته بود. طبق گزارش بلومبرگ، اگر فروشندگان قیمتهای پایینتری را در سایتهای دیگر عرضه کنند، آمازون محصولات آنها را در نتایج جست و جوی خود، محو می کند.

در شکایت دادستان کل کالیفرنیا هم بر این نکته تاکید شده که اگر فروشندگان در فروشگاههای رقیب مانند والمارت، تارگت، eBay و در بعضی از موارد وب سایتهای خودشان، قیمت پایینتری پیشنهاد کنند، موقعیت ضعیفتری در فروشگاه آمازون پیدا کرده یا حتی از این سایت حذف می شوند.

نخستین بار نیست که سیاست آمازون زیر ذره بین رفته است. شکایت کالیفرنیا، مشابه شکایتی است که سال گذشته از سوی کارل راسین، دادستان کل واشنگتن دی سی تنظیم شد. قاضی سال گذشته این شکایت را رد کرد اما راسین تلاش می کند این شکایت را در تجدیدنظر، احیا کند. وزارت دادگستری آمریکا در حمایت از درخواست راسین، توصیه ای ارائه و اعلام کرده که قاضی که این شکایت را رد کرده، قانون ضد انحصارطلبی را به طور غلط به کار برده است.

آمازون در واکنش به تحقیقات دادستان کل ایالت واشنگتن درباره تبانی قیمت، در ژانویه قبول کرد ۲.۲۵ میلیون دلار جریمه پرداخت کند و برنامه ای را تعطیل کند که تحت آن، به جای رقابت با فروشندگان شخص ثالث، با آنها درباره قیمت گذاری توافق کرد. در اقدامی جداگانه، گروهی از مشتریان آمازون در ژوییه یک شکایت گروهی علیه این شرکت در دادگاه فدرال سیاتل تنظیم و آمازون را متهم کردند با توافق با فروشندگان که حداقل سود آمازون را تضمین می کند، قوانین ضد انحصارطلبی را نقض کرده است.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا که دو وظیفه مقابله با انحصارطلبی و حمایت از مصرف کنندگان را برعهده دارد، سرگرم تحقیقات از آمازون در زمینه های مختلف است. تحقیقات از کسب و کار خرده فروشی آمازون در سال ۲۰۱۹ در دولت ترامپ آغاز شد و در دوره ریاست لینا خان در این کمیسیون، گسترش پیدا کرده و شامل خدمات رایانش ابری و فعالیتهای ادغام و خرید شده است.

آمازون در اوت، کمیسیون تجارت فدرال را متهم کرد جف بزوس، بنیانگذار این شرکت و اندی جاسی، مدیرعامل آن را با انبوهی از درخواستهای اطلاعات، اذیت می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دادستان کل کالیفرنیا در شکایتش، به نفوذ بازار آمازون در این ایالت اشاره و ۱۶۰ میلیون عضو سرویس پرایم آمازون را پرسودترین پایگاه مشتریان آنلاین خواند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.