سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نوحه‌های عاشورایی با موسیقی پاپ؛ اشعاری که عمق ندارد

یک پژوهشگر موسیقی گفت: نوحه‌های عاشورایی با ریتم تند بیشتر ظاهرسازی است و عمق ندارد. بیشتر هیاهویی است که در شنونده هیجان ایجاد می‌کند.

متین رضوانی‌پور، خواننده و پژوهشگر موسیقی اقوام ایران درباره استقبال مردم از نوحه‌های با سبک موسیقی پاپ گفت: متاسفانه مردم از نوحه‌های عاشورایی که با سبک موسیقی پاپ خوانده شده است، استقبال می‌کنند. اگر نمونه‌های سنتی موسیقی را با تنظیم‌های موسیقی بهتر، سیستم‌های جدیدتر و پخش خوب بروز کنیم، می‌توانند طرفداران خود را داشته باشند. 

متین رضوانی‌پور ادامه داد: عزیزانی که سیستم پاپ را دنبال می‌کنند، قدرت پخش بالایی دارند که خواننده‌های قدیمی این قدرت را ندارند. اگر سیستم‌های سنتی پخش قوی داشته باشد، طرفداران خود را پیدا می‌کند. بخش بزرگی از جامعه ما بالای ۴۰ سال یا ۵۰ و ۶۰ سال سن دارند. خیلی از این افراد به سبک سنتی علاقه دارند که اگر این سبک خوب پخش شود و آن‌ها بشنوند، مخاطبین این نوع سبک‌ها می‌شوند.

پژوهشگر موسیقی اقوام ایران در پاسخ به این سوال که کارشناس‌های مذهبی هم معتقدند نوحه‌های عاشورایی با ریتم تند، حالت غم و اندوه را از بین می‌برد، گفت: این نوع شعر‌ها بیشتر ظاهرسازی است و عمق ندارد. شعر، موسیقی و نوع اجرا آن‌ها عمق ندارد و بیشتر هیاهویی است که در شنونده هیجان ایجاد می‌کند. وقتی مردم ما به ویژه جوانان موسیقی تند گوش می‌کنند، مداحی هم تند گوش می‌کنند.

این خواننده با ابراز نگرانی از اینکه نوحه‌خوان‌هایی هستند ۷۰ سال سن دارند و یکی یکی شاهد از دست دادنشان هستیم، افزود: با سازمان تبلیغات، مرکز موسیقی حوزه هنری، وزارت ارشاد، فرهنگسرا و ... رایزنی‌هایی کردیم و هیچ‌کس هیچ حمایتی را برای پژوهش در زمینه نوحه‌خوان‌ها نکرد؛ بنابراین اگر در این زمینه کاری نکنیم، احتمال دارد ۸ سال دیگر ۸۰ درصد این نعمت ها را از دست بدهیم.

رضوانی‌پور یادآور شد: به عنوان مثال، یک پیرمرد در روستای کوهستان‌های البرز زندگی می‌کند که نه اینترنت را می‌شناسد و نه با تبلیغات آشنایی دارد. ولی در سینه‌اش پر از نعمات بکر و سنتی است. این ما‌ هستیم که باید این نعمات را شناسایی کنیم.

پیش از این، این پژوهشگر در مراسم رونمایی از آلبوم «نواحی اشک ۲» گفته بود، پژوهش‌های موسیقی اقوام را از سال ۱۳۸۳ شروع کردم و موفق شدم به بیشتر استان‌های کشور بروم و تا الان ۱۴ هزار نوحه ضبط کردم. من شاید ۱۰ درصد از نوحه‌هایی که در ایران خوانده می‌شود جمع‌آوری کردم. ولی شاید ۹۰ درصد اثر با شاخص‌ترین و بی‌نظیرترین ملودی‌ها باقی مانده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
این نوع از موسیقی واقعا با هویت ما فاصله داره . اون آرامش در عین زیبایی مداحی و نوحه‌خوانی قدیم کجا و این یکی کجا