سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمبود ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس در خراسان رضوی

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال به ٧۶٢٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس احتیاج است که از این تعداد، ٣۵٠٠ خودرو کمبود داریم.

عباس نعمتی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت:طبق بررسی‌های انجام شده امسال به ٧۶٢٠ خودرو نیاز برای سرویس‌دهی مدارس احتیاج است که بعد از راستی‌آزمایی‌های انجام شده ۴۵٠٠ خودرو تامین شده، اما همچنان ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس کمبود داریم.

او افزود: در دوران کرونا به دلیل تعطیلی مدارس بخش زیادی از رانندگان از بدنه سرویس مدارس خارج شدند و به همین دلیل امسال با کمبود رانندگان سرویس مواجه شده‌ایم. طی جلسات متعددی دلایل عدم استقبال رانندگان سرویس مدارس را آسیب‌شناسی و مشکلات آن‌ها را شناسایی و رفع کردیم.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: نمونه‌ای از مشکلاتی که رفع شد، شامل افزایش ۱۰۰ درصدی سهم شرکت‌ها، حذف سقف قرارداد‌ها و ایجاد فضای رقابتی است تا شرکت‌ها بتوانند رانندگان بیشتری جذب کنند.

نعمتی ضمن اشاره به اینکه باید تلاش شود به راننده‌ها هزینه تحمیل نشود، بیان کرد: رانندگان ابتدا باید برچسب خودرو، گواهی بهداشت، سوء پیشینه داشته باشند. این مسائل در کنار اهمیتی که دارد، برای رانندگان هزینه‌بر است که برای آن نیز باید تدابیری اندیشه شود. همچنین باید یکسری مزایا برای رانندگانی که خدمات سرویس‌دهی را در مرکز شهر و مسیر پرترافیک انجام می‌دهند، در نظر گرفت.

او تصریح کرد: با برگزاری سه مرحله فراخوان و تماس با ۹۵ شرکت، نهایتا ۴۶ شرکت سرویس‌دهی به مدارس را قبول کردند. اعداد و ارقامی که درباره نیاز مدارس استان به سرویس عنوان می‌شود، برآورد اولیه است و ممکن است تغییر کند. امید است بتوانیم با کمک شرکت‌های حمل و نقل تا زمان بازگشایی مدارس کمبود خودرو را جبران کنیم. باید توجه داشت ما یک سیستم هستیم و باید با هم همکاری و هماهنگ باشیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: حفظ امنیت دانش‌آموزان مهمترین مساله در مدیریت سرویس‌های مدارس است. همچنین آموزش رانندگان باید در دستور کار شرکت‌ها قرار گیرد چرا که وضعیت پوشش، نوع برخورد و نحوه رانندگی رانندگان سرویس مدارس اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا رانندگان با دانش‌آموزان در ارتباط هستند و به نوعی الگوی آنان به شنار می‌روند.

نعمتی با بیان اینکه پرداخت به موقع حقوق رانندگان اهمیت دارد و باید شرکت‌ها به این موضوع توجه داشته باشند، اظهار کرد: ناظران باید به صورت مداوم بر رانندگان نظارت داشته باشند. خانواده‌ها نیز باید مراقب و نسبت به حق و حقوق خود درباره سرویس فرزندانشان آگاه باشند و آموزش ببینند. ما برای آگاه‌سازی خانواده‌ها با حقوق خود ۲ جلسه آموزشی اختصاص دادیم.

او افزود: گواهی سلامت جسمی و روانی رانندگان باید به صورت مداوم رصد شود. در طول مدت قرارداد، رانندگان باید مورد ارزیابی مشاوران و کارشناسان قرار گیرند. همچنین پیام‌های فرهنگی و پیام‌های هشداردهنده‌ای منتشر خواهیم کرد و آن را در اختیار رانندگان سرویس‌ها قرار می‌دهیم. در کنار این‌ها لازم است در مدارس ابتدایی پسرانه از راننده خانم استفاده شود.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: اگر برای تامین سوخت رانندگان مشکلاتی وجود دارد، باید هم‌اکنون این موضوع اعلام شود تا به آن رسیدگی کنیم.

نعمتی بیان کرد: اداره اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی از ظرفیت خانواده‌ها برای تامین سرویس نیز استفاده کرده است؛ در این راستا از خانواده‌هایی که فرزند خود را به مدرسه می‌آورند، خواسته‌ایم در صورت تمایل دانش‌آموزانی که با آن‌ها هم مسیر هستند را با خود به مدرسه ببرند. البته این خانواده‌ها هم ملزم به اخذ گواهی سلامت و طی روندهای مربوط به تایید صلاحیت رانندگان سرویس مدارس هستند. آنان باید با یک شرکت قرارداد لازم را منعقد کنند.

او تصریح کرد: استفاده از ظرفیت اتوبوسرانی با ایجاد خط جدید و تعیین مسیر‌های مشخص مخصوص دانش‌آموزان با تفکیک جنسیت جزو برنامه‌های امسال ماست. همچنین در قرارداد‌هایی که با شرکت‌های سرویس‌دهی مدارس منعقد شد، اصلاحیه‌ای قرار گرفت مبنی بر اینکه شرکت‌ها اگر در تامین خودرو به تعهد خود عمل نکنند، ١۵ درصد جریمه خواهند شد.

محمدحسین صاحبی معاون اجرایی سازمان تاکسیرانی مشهد گفت: مدیریت سرویس مدارس یک کار گروهی و میان‌بخشی است و فعالیتی مشترک با حضور و هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان تاکسیرانی مشهد، شرکت‌های حمل و نقل و نماینده اولیاء دانش‌آموزان در کارگروه ماده ١٨ است.

او افزود: امسال فصل جدیدی از سرویس‌دهی مدارس را بعد از ۲ سال تعطیلی آغاز کردیم؛ فصلی پر از ابهام با رقبای جدید در حوزه حمل و نقل که تهدیدی برای سرویس مدارس بود؛ لذا تلاش شد با برگزاری جلسات بیشتر و فشرده‌تر کارگروه‌های ماده ١٨ را تشکیل دهیم و با به کار گیری مسئولان مختلف ابهامات و مشکلات را برطرف کنیم.

معاون اجرایی سازمان تاکسیرانی مشهد ادامه داد: اولین مشکل پایین بودن کرایه سرویس مدارس بود که این موضوع سبب شد رانندگان زیادی را از دست دهیم. مشهد در سطح کشور از لحاظ میانگین کرایه مسیر در ته لیست قرار دارد.

صاحبی بیان کرد: خوشبختانه در این مسیر توفیقات خوبی به دست آمد و در حد قابل توجهی توانستیم خلا‌هایی که در ارتباط با کرایه سرویس وجود داشت را جبران کنیم.

او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سهم شرکت‌های حمل و نقل مسافر به حدی کاهش داشت که حتی توان تامین هزینه‌های اولیه خود را نداشتند، تصریح کرد: امسال در کارگروه ماده ١٨ هزینه‌های شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با افزایش ۱۰۰ درصدی سهم سرویس مدارس موافقت شد؛ یعنی سهم شرکت‌ها از ٣.۵ به هفت درصد افزایش یافت.

معاون اجرایی سازمان تاکسیرانی مشهد تاکید کرد: امسال قصد داریم آزمون روانشناختی رانندگان سرویس مدارس را به صورت آزمایشی اجرا کنیم و اگر در این مسیر موفق بودیم، در سال‌های آینده به روش فراگیر آن را پیاده خواهیم کرد.

همچنین سرهنگ خادمی نماینده پلیس راهور خراسان رضوی گفت: انتخاب راننده سرویس اهمیت ویژه‌ای دارد و راننده باید شرایط روحی روانی سالمی داشته باشد. به نظر من راننده کم باشد، اما سالم باشد، بهتر است. مدیران باید قبل از شروع مدارس آموزش‌های لازم را به رانندگان بدهند.

او افزود: دانش‌آموز با راننده سرویس در تماس است و رفتار و منش رانندگان روی آنان تاثیر دارد؛ لذا تمیز بودن خوردرو، پوشش و منش راننده اهمیت ویژه‌ای دارد. سال گذشته حوادثی نظیر تصادف جرحی و امنیتی در سرویس‌های مدارس اتفاق افتاد که امیدوارم اینگونه مسائل را امسال تجربه نکنیم.

نماینده پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: رانندگان باید در سوار و پیاده شدن دانش‌آموزان از خودرو به آن‌ها کمک کنند؛ عجله نداشته باشند و خودروی خود را در جای مناسب پارک کنند تا حین سوار و پیاده شدن، دانش‌آموز امنیت لازم را داشته باشد. رانندگان در قبال دانش‌آموزان مسئول هستند.

خادمی بیان کرد: جلوی مدارس باید تابلو‌های امنیتی، هشداردهنده و خط‌کشی نصب باشد و مدارسی که نیاز به این موارد دارند، اعلام کنند تا اقدامات لازم برای تجهیزشان انجام شود.

او تصریح کرد: مدیران مدرسه توجه داشته باشند اگر درب مدرسه به سمت خیابان باز می‌شود، مراقب دانش‌آموزان باشند تا مشکلی برای دانش‌آموزان پیش نیاید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.