سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت ۴۰ بنای تاریخی قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۴۰ بنای تاریخی استان به شکل مشارکتی یا از محل اعتبارات این دستگاه مرمت شده است.

علیرضا خزائلی در جریان بازدید از طرح مرمت بقعه امامزاده حسین (ع) که به شکل مشترک از سوی میراث فرهنگی و اوقاف در حال اجراست، گفت: مرمت بخش‌های مختلف مسجد جامع عتیق و همچنین کاخ چهلستون واقع در مجموعه دولتخانه صفوی، دژ سمیران طارم سفلی و قلعه حسن صباح الموت از مهمترین طرح‌های مرمتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین طی این مدت بوده که از محل اعتبارات میراث فرهنگی مرمت شده اند.

وی اظهار داشت: با توجه به محدودیت در منابع، مرمت بنا‌های تاریخی با اولویت بندی دنبال و اجرا می‌شود.

خزائلی یادآور شد: بخشی از بنا‌های تاریخی عمدتا خانه‌ها و سرا‌ها نیز به شکل مشارکتی (با مشارکت مالک بنا) در این مدت مرمت شده اند.

این مسوول گفت: مرمت و باززنده سازی بخشی از بنا‌ها شامل گرمابه‌ها و خانه‌های تاریخی قزوین را نیز از طریق واگذاری به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی قزوین دنبال و پیگیری می‌کنیم که گرمابه تاریخی تنکابنی و خانه‌های تاریخی یزدی، بهروزی، اسدی، زینعلی و خطیبی از جمله آن‌ها به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین اظهار داشت: مرمت بنا‌های تاریخی یک کار مستمر و دائمی است و هر بنا در فواصل و دوره‌های مختلف نیازمند مرمت می‌باشد بنابراین این موضوع تمامی ندارد، اما صیانت از بنا‌ها و نگهداشت مناسب آن‌ها از سوی بهره برداران نیز حائز اهمیت است.

خزائلی اظهار داشت: در کنار فعالیت‌های مرمتی، تکمیل طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و به دنبال تاکید رئیس جمهور در بازدید از این مجموعه و اختصاص اعتبارات از محل مصوبات سفر این مهم سرعت گرفته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.