علی خطیبی در سومین روز از اجلاس سراسری روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که هم اکنون در سالن پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه تعمیر و تجهیز تا پایان هفته جاری به حساب دانشگاهها واریز میشود.
وی ادامه داد: همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان از بودجه این بخش آخر مرداد به حساب دانشگاهها واریز شد و بر این اساس ۵۰ درصد از بودجه تعمیر و تجهیز تحقق پیدا کرده است.
وی ضمن طرح سوالاتی در آموزش عالی کشور، این حوزه را با مسائلی روبرو دانست که در زمینه مالی و اداری به چهار سوال کلی ختم شده است.
خطیبی این سوالات را شامل سهم آموزش عالی را از ۲ و نیم درصد تا ۴ درصد از بودجه کلی کشور دانست و گفت ترکیب مناسب ورودی و خروجی منابع و نیازها چیست و اقتصاد آموزش عالی چطور باید اداره شود؟
وی گفت: دانشگاهها ۴ هزار میلیارد تومان تملک دارایی در سال جاری دارند، سوال این است این تملک دارایی به کدام سمت و سو باید هدایت شود؟ امروز ۲ میلیون متر مربع فضای دانشگاهی نیمه کاره داریم اگر با همین بودجه بخواهیم پیش برویم اتمام این پروژهها ۱۱ سال طول میکشد.
معاون مالی و اداری وزارت علوم ادامه داد: ترکیب رشتهها هم مهم است امروز ۵۷۰ هزار نفر دانشجوی روزانه داریم، آیا ترکیب رشته فعلی کفایت میکند یا باید رشتههای دیگر را توسعه بدهیم؟ سوال دیگر توزیع اعتبارات آموزش عالی است که اکنون بر اساس سرانه دانشجو صورت میگیرد، ولی آیا ممکن است این روند را تغییر داد؟ و بودجه ریزی را بر اساس معیارهای دیگر تعریف کنیم؟
به گفته وی از سال ۹۳ تا ۹۹ سهم دانشجویان شهریه پرداز و تحصیل رایگان به ترتیب ۲۳ درصد شهریه پرداز و بقیه رایگان بودند و در سال ۹۹ دانشجویان شهریه پرداز به ۲۰ درصد کاهش یافته است.
خطیبی یا اشاره به کل بودجه آموزش عالی گغت: مجموجه بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۱. حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان است که ۹۳ درصد آن برای حقوق و دستمزد کارکنان هزینه شده است. اگر به همین شکل پیش برود، آموزش عالی با تبدیل شدن به آموزش و پرورش فاصلهای ندارد، یعنی اعتباری از سازمان برنامه و بودجه بگیرد و بعد دستمزد بدهد و تمام. در حالیکه آموزش عالی منابع زیادی دارد که مولد نیست و برای مولد سازی آن باید تلاش کرد.
معاون مالی و اداری وزارت علوم گفت: بررسی درآمد اختصاصی دانشگاهها در سال ۱۴۰۰ نشان میدهد ۷۵ درصد درامد اختصاصی، از منابع غیر از حوزه تخصصی دانشگاه شامل اجاره ساختمان، فروش اموال منقول، برگزاری دورههای آزاد، شهریه و سود سپرده است.
وی تاکید کرد: آموزش عالی باید وابستگی کمتری به بودجه دولتی داشته باشد، تا بتواند کارهای جدی و تحقیقاتی انجام دهد. درآمد اختصاصی دانشگاهها باید افزایش یابد.
اجلاس رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با موضوع بازگشایی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی؛ لوازم، راهکارها، پیامدها از روز چهارشنبه (۹ شهریور) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران آغاز شد.
در این اجلاس پنلهایی آموزشی، پژوهشی و فناوری با حضور روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با موضوع لوازم، راهکارها و پیامدهای بازگشایی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برگزار میشود. این اجلاس امروز (شنبه دوازدهم شهریور) به کار خود پایان میدهد.
بیشتر بخوانید