به همت مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران(منتا) در سومین روز از نمایشگاه هفته تعاون موسوم به رسم تعاون از نقشه ملی اکوسیستم تعاون یا همان نمات و کتاب و تعاونی پلتفرمی رونمایی شد.
در این مراسم علی اکبر ابراهیمی نژاد اظهار کرد: ما در منتا کار سختی را در پیوند مفهوم تعاون و اکوسیستم نوآور در پیش داریم و به این منظور دو برنامه کلان را پیگیری میکنیم، اول شتابدهنده اتفاق که به همین دلیل و ناظر بر ماهیت و پیچیدگی های تعاون تشکیل شده است.
مدیرعامل مرکز نوآوری و توسعه تعاون ادامه داد: دوم استارت آپ استوری کوآپ که در آن دو موضوع اصلی را محور قرار دادیم.
وی تعاونی های پلتفرمی را موضوع اصلی اول اعلام کرد و افزود: در این مسئله به رغم رشد در دنیا در ایران عقب افتادیم و با بسیاری از کشورها فاصله داریم، امروز از اولین کتاب حوزۀ اقتصاد دیجیتال تعاون با عنوان «تعاونی پلتفرمی؛ چشماندازی نو برای اقتصاد دیجیتال» رو نمایی میکنیم. این کتاب تألیف تِربِر شولتز و ناتان اشنایدر است که به قلم دکتر امین شاهبابای آشتیانی برای اولین بار به فارسی برگردانده شده است.
ابراهیمی نژاد استفاده از ابزار های فین تک تعاون بنیان را موضوع اصلی دوم دانست و اظهار کرد: امروز فاز اول نمات رونمایی شد، این نقشه که مسیری برای تشکیل اطلس تعاون در سالهای پیش رو است در فاز اول با استفاده از اطلاعات سامانه جامع خدمات هوشمند بخش تعاون به بصریسازی اطلاعات جغرافیایی تعاونیهای کشور میپردازد. با تکمیل فاز ۲ و ۳ این سامانه به اطلس تعاون میرسیم که امکان برنامه ریزی، تحلیل و فعالیت هدفمند را در حوزه تعاون برای همه دست اندرکاران این حوزه محیا میکند.
گفتنی است؛ یکی از مسائل مهم در حکمرانی جوامع، دسترسی به و آمار و داده های واقعی برای تصمیم گیری و اقدام بهینه در حوزه های مختلف است. توجه به این مسئله مهم برای همیشه در ایران مغفول مانده و حکمرانان بدون نگرش صحیح به دلیل عدم وجود آمار و اطلاعات نسبت به مسائل دست به تصمیمگیری و اقدام میزنند. بخش تعاون در ایران نیز ، از این چالش جدی مستثنی نبوده است. تصمیم سازان و تصمیم گیران بخش تعاون به آمار و اطلاعاتی که نشان دهنده وضعیت واقعی این بخش باشد، دسترسی ندارند؛ چرا که بخش عظیمی از تعاونی های ثبت شده، از جوهره (DNA) تعاونی برخوردار نیستند و یا ظرفیت منابع تعاونی هر منطقه احصاء نشده است.
این مسئله، نیاز کشور به یک نقشه یا اطلس تعاونی را بیش از پیش نشان میدهد.
نقشهای که تعاونی های کشور را بر اساس DNA تعاونی، رتبهبندی کند. منابع مالی و غیر مالی مناطق مختلف کشور را برای بخش تعاون شناسایی کرده و با یافتن توسعه توسعه دهندگان و شبکه سازی میان آنها و تعاونی ها، به راه اندازی تعاونی های جدید و تقویت تعاونی های موجود در کشور کمک کند و در نتیجه سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور ارتقا یابد.