سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرونده بازِ حاجی ایرانی زندانی در عربستان

سازمان حج و زیارت اعلام کرد: آزادسازی حاجی زندانی در عربستان با پایان کار نمایندگان ایران در این کشور، دیگر از اختیار این سازمان خارج شده و این پرونده از طریق وزارت خارجه درحال پیگیری است.

وحید اسکندری، مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت حاجی ایرانی زندانی شده در عربستان اظهار کرد: با پایان ماموریت تیم سازمان حج و زیارت در عربستان، پیگیری آزادی حاجی زندانی در عربستان از اختیار این سازمان خارج شده و پیگیری‌ها از طریق دستگاه دیپلماسی درحال انجام است.

او گفت: دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت تا آخرین روز ماه محرم در عربستان فعال بود و از این طریق مسأله حاجی زندانی در عربستان را از نزدیک پیگیری می‌کرد، اما با پایان اعتبار ویزای نمایندگان این دفتر و تعطیلی این دفتر در عربستان، نمایندگان سازمان حج و زیارت ناچار به ترک این کشور شدند و موضوع آزادی حاجی دستگیر شده، تا آن زمان حل نشده باقی ماند، اما وزارت خارجه پیگیر این پرونده است و قرار شده موضوع از طریق دستگاه دیپلماسی پیش برود و سازمان حج و زیارت هم از این طریق پیگیر پرونده است. البته که ما هم با وزارت حج عربستان در این‌باره مکاتبات خود را ادامه می‌دهیم.


بیشتربخوانید:

روایت یک حاجی ایرانی از زندان عربستان سعودی


وزیر خارجه ۱۴ مردادماه، درحالی از دستگیری یک زائر ایرانی در عربستان خبر داد که حج ۱۴۰۱ پایان یافته بود و یک هفته از بازگشت تمام زائران به کشور می‌گذشت. امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی تلفنی از وزیر خارجه عراق خواسته بود پیام ایران را برای آزادی و انتقال شهروند ایرانی به عربستان برساند.

زائر دستگیرشده «خلیل دردمند» از دُرچه اصفهان است که همراه مادرش به حج تمتع رفته بود و پس از انجام مناسک حج در روز عید قربان توسط نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی در مسجدالحرام دستگیر و به زندان منتقل شد. گفته شده است او به علت انداختن عکسی از سردار شهید قاسم سلیمانی با کعبه، توسط نیرو‌های سعودی بازداشت و زندانی شده است.

با توجه به تعطیلی دفاتر کنسولی و سفارت ایران در عربستان و حضور نداشتن نماینده‌ای از ایران در این کشور، وزیر خارجه کشورمان موضوع آزادسازی این شهروند ایرانی را از طریق وزرای امور خارجه عراق و عمان پیگیری کرده است.

امیر عبداللهیان چندی پیش در دیدار با خانواده این حاجی ایرانی زندانی‌شده در عربستان، گفته بود: در این رابطه قول‌هایی مبنی بر مساعدت از طرف عربستان دریافت کرده‌ایم.

غریب‌آبادی - معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه - نیز از ادامه پیگیری‌ها برای آزادی حاجی ایرانی در عربستان خبر داده و گفته است: اعتقاد داریم این حاجی ایرانی بیگناه و هیچ جرمی مرتکب نشده است.

روابط کنسولی و دیپلماتیک ایران و عربستان پس از تعرض به سفارت عربستان در ایران، قطع شده است. ایران در سال‌های گذشته با وجود مذاکره و توافق‌های ضمنی برای بازگشت زائران ایرانی به عمره، برقراری روابط کنسولی و دیپلماتیک دو کشور را برای پیشگیری و پیگیری موارد مشابهه آنچه درباره حاجی ایرانی زندانی‌شده اتفاق افتاده، مشروط کرده است.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
عربستان دیگر چقدر کاسه لیسی امریکا را میکند .
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
عربستان باید با تفکر های تند مقابله کند وگرته میشه سوریه و یمن