سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرورش ارقام زردآلوی مقاوم به سرما در شاهرود

محققان کشاورزی در شاهرود موفق شدندزردآلو‌های هیبرید‌ی مقاوم به سرمای دیررس بهاره را پرورش دهند.

محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در شاهرود موفق شده اند با تولید و بهره گیری از هیبرید‌های مقاوم به سرمای دیررس بهاره زردآلو برای مقابله باسرمازدگی امکان کاهش ۹۰ درصدی خسارات ناشی از سرمازدگی را فراهم کنند.

دکتر دزیانیان رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت: در اجرای این طرح از گرده ارقام قوی به عنوان والد پدری استفاده و ارقام مادری که معمولا به سرما حساس هستند عقیم شده است و به این ترتیب در فصل برداشت میوه از بذر ایجاد شده به عنوان بذر مقاوم در برابر سرمازدگی استفاده می‌شود.

وی افزود: سرمازدگی‌های سال‌های اخیر در باغ‌های زردآلوی استان سمنان بخصوص شهرستان شاهرود خسارات حتی صد درصدی و تا ۳۰۰ میلیارد تومان هم داشته است به همین علت با تحقیقات گسترده به ۱۵۰۰ ژنوتیپ ارقام زردآلو دست یافتیم و از بین ۱۶۰ رقم زردآلو در نهایت ۱۰ رقم را به عنوان ارقام برتر کمی و کیفی، مقاوم و تجاری معرفی و تکثیر و بین باغداران توزیع می‌کنیم.

امسال بیش از ۶۷ هزار تن زردآلو از بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ هکتاراز باغ‌های زردآلوی استان سمنان و بخصوص شهرستان شاهرود برداشت شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.