سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلایل اصلی طلاق‌های خراسان رضوی اعتیاد و خیانت هستند

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: اعتیاد و خیانت در صدر دلایل طلاق قرار دارد و نداشتن مهارت ارتباطی زوج‌ها کمترین علت طلاق‌هاست که این موضوع، بیشترین سازش برای طلاق‌نگرفتن را در خراسان رضوی به‌همراه داشته است.

غلامحسین دلبری معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت : دو طرح مهم در سازمان بهزیستی، طرح اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در حال فعالیت و خدمت رسانی است.

او افزود: طرح خط مشاوره" ۱۴۸۰" از سال ۱۳۸۱ با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور دایر شده در این خط کارشناسان مجرب با مقطع کارشناسی دکترا، ارشد، بالینی، مشاوره فعال هستند و در سه شیف کاری و در زمینه‌های مختلف خدمات ارائه می‌کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: صدای مشاور در زمینه‌های کودک و نوجوان، تحصیل، تربیت، ازدواج و سایر موارد پاسخگوی خانواده‌ها است؛ بسیاری از افراد بنا به دلایل شغلی یا بنا به هر دلیلی توان مراجعه به مشاوره ندارند؛ مانند معلولین که مشکل رفت و آمد دارند و یا به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به مشاوره مراجعه کنند لذا می‌توانند از این خط ایمن و رایگان استفاده کنند.

دلبری بیان کرد:صدای مشاور در سه زمینه راهنمایی، ارجاع، مشاوره خدمات می‌دهد، در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار و ۷۰۳ تماس موفق داشتیم و فروردین ماه ۹ هزارو ۷۵۳ نفر تماس داشتند و در اردیبهشت ماه ۱۰ هزارو ۴۲۱ نفر، خرداد ۱۰ هزارو ۶۸۷ نفر، تیر ماه ۱۱ هزارو ۱۹۱ نفر، مرداد ماه ۱۲ هزار ۶۹۱ نفر با این خط تماس موفق داشته اند. اوج تماس‌های صدای مشاور در سال ۹۹ و به دلیل شرایط کرونایی در کشور بود.

او تصریح کرد: مشکلات آموزشی پیش از ازدواج و بعد از ازدواج نیز توسط کارشناسان ارائه می‌شود؛ همچنین اگر نیاز به مشاوره حضوری باشد مرکز، مشاوره حضوری هم دارد و در پنج ماه گذشته نزدیک به ۵۰۰ نفر از خدمات مشاوره حضوری استفاده کرده اند که بیشترین مشاوره در حوزه خانواده، شغلی، کودکان بوده است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: ۲۱ مشاور در صدای مشاور فعال هستند و طبق دستورالعمل کشوری از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۱۲ شب فعال هستیم البته تعداد تماس‌ها در شب کمتر است و اگر مشاور تشخیص به ارجاع دهد فرد به مراکز غیر دولتی ارجاع داده می‌شود.

دلبری اظهار کرد: بهزیستی سامانه طلاق هم دارد و افرادی که می‌خواهند برای طلاق اقدام کنند؛ باید در این سامانه ثبت نام کنند و پنج جلسه مشاوره را دریافت و بعد از گذراندن جلسات به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

او افزود: برای هر مرکز ۴ سامانه پذیرش باز شده است و پشت نوبتی نداریم و هرکس ثبت نام کند ظرف ۲۴ ساعت آینده می‌تواند نوبت دریافت کند، مرکز دولتی فجر مرکز غربالگری است که در کنار این مرکز ۷۶ مرکز غربالگری دیگر در سطح تمام شهرستان‌های استان فعال بوده و مشاوره می‌دهند.

 شهره شاهرودی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: هدف ابتدایی اعزام تیم‌های مداخله در بحران، کاهش تنش و مدیریت مشکل پیش آمده است و کارشناسان موظفند براساس پروتکل ابلاغی سازمان بهزیستی کشور عمل کنند.

او افزود: تماس‌های مربوط به خودکشی و کودک‌آزاری در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی در خراسان رضومی‌باشد،اگر فردی با کارشناسان ما در اورژانس اجتماعی همکاری نکند، مجوز‌های لازم از سوی دستگاه قضایی یا قاضی کشیک صادر و بعد از آن پلیس مداخله خواهد کرد. مددکاران اورژانس اجازه هیچ گونه درگیری با افراد یا ارائه خدمات به زور را ندارند و در صورت عدم همکاری از طریق مراجع دیگر موضوع پیگیری می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی‌ ادامه داد: مواردی که منجر به اعزام تیم بشود، بیشتر ختم به خیر شده و مشکل یا از طریق خدمات مشاوره‌ای یا ورود دستگاه قضایی مدیریت می‌شود. این نکته هم قابل اعتناست که در برخی ماموریت ها، آسیب‌های روانی یا جسمی به همکاران اورژانس اجتماعی وارد می‌شود.

شاهرودی بیان کرد:در امر سامان‌دهی کودکان کار و خیابان، دستگاه‌های متعددی مشغول به فعالیت هستند که شهرداری مشهد یک نمونه از آن‌ها است و البته تعامل خوبی با ما دارد. درباره افزایش کودکان کار و خیابانی باید گفت که این افزایش به‌علت رشد ورود اتباع به مشهد است. در این زمینه بهزیستی صرفا به کسانی خدمت ارائه می‌دهد که کارت آمایش سرزمین داشته باشند و برای مهاجران و اتباع بی‌هویت، امکان ارائه خدمات دولتی وجود نخواهد داشت. ما به دنبال ساماندهی موضوع کودکان خیابانی و کودکان کار هستیم، اما این موضوع باید با مدیریت تمامی دستگاه‌های اجرایی به انجام برسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.