سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناظران شرعی خللی در امور بانک ایجاد نمی‌کنند

رئیس شورای کمیته فقهی گفت: در بانکداری اسلامی علاوه بر اهداف اقتصادی به اجتماعی هم توجه می کنند.

آقای مصباحی مقدم گفت:بانکداری اسلامی الگوی خاصی دارد که تمام مناسبات آن با فقه سازگار است. در این نوع بانک مزایای آن ناشی از فعالیت بنگاه‌ها است و هرگز مبتنی بر سود نیست. اکنون چیزی که مطرح می شود یک آرمان است .

او می گوید:در این نوع بانکداری علاوه بر اهداف اقتصادی به هدف های اجتماعی هم توجه می شود .اصول بانکداری اسلامی ۵ اصل دارد،یک از آن ها عدالت است تا از هرگونه رانت و تبعیض جلوگیری شود‌ .دوم سازگاری اخلاق با اسلام بوده که باید در نظر گرفته شود.

او گفت:حقوق افراد جامعه باید رعایت شود.شاخص سوم داشتن اهداف اجتماعی مانند ایجاد اشتغال برای افراد بیکار است .شاخص بعدی رابطه بازار پول با کالا و خدمات است.سود بانک اسلامی با سود سپرده گذاران تابعی از سود کالا و خدمات است.شاخص بعد حاکمیت شرعیت با تمام اصول بانکی است ‌.سال ۶۲ بانکداری بدون ربا تصویب شد .

او می گوید:شورای فقهی از زمان آغاز کار خود اقدامات زیادی انجام داده مانند دستور العمال امهال که البته در بانک ها اجرا نمی شود .موضوع مهم بررسی و مراقبت که مورد نظارت شرعی قرار می گیرد .این ناظران دخالتی در امور ندارند فقط پیشنهادات خود را می دهند و بعد اجرا می کنند.به بانک مرکزی گزارش مطرح می کنند به همین دلیل نباید تصور شود که این نظارت خللی در نظام بانکی ایجاد می کند .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
از این به بعد برای یک وام ساده باید دم ناظر شرعی را هم دید ایجاد رانت از این بهتر برای خودی ها ؟