سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنعت نیشکر در مسیر پروژه‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از حرکت هدفمند صنعت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان خبر داد.

عبدعلی ناصری گفت: حرکت هدفمند شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به سمت کشاورزی دانش‌بنیان است و کشاورزی دانش‌بنیان به فرموده رهبر معظم انقلاب، امنیت غذایی کشور را حاصل خواهد کرد.

ناصری او می گوید: مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از منابع آبی را اقدامی دانش‌بنیان در صنعت توسعه نیشکر است که با دانش و تجربه توام شده و با این اقدام، هم میزان مصرف آب در مزارع کاهش می‌یابد و هم موجب افزایش تولید در سطح خواهد شد.

این صنعت با داشتن یکی از مهمترین دپارتمان‌های علمی و مجموعه مدیریت مطالعات کاربردی مستقر در واحد‌های نیشکری با بهره‌گیری از صد‌ها محقق، تلاش‌های مستمری برای مصرف بهینه آب انجام داده است.

به گفته او به منظور مدیریت هر چه بیشتر منابع آبی، سامانه آبیاری قطره‌ای زیرسطحی به صورت پایلوت در کشت و صنعت‌ها در دست اجراست تا پس از پشتِ سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه، در سطحی وسیع به کار گرفته شود.

در کنار این روش‌های آبیاری، صنعت نیشکر از روش آبیاری جویچه‌ای، آبیاری مزارع با زهاب نیشکر در شرایط خشکسالی و… نیز بهره گرفته که سبب شده گیاه نیشکر در شرایط بحرانی، آسیب چندانی نبیند.

ناصری گفت: برای رسیدن به تولید حداکثری، کمبود‌هایی در تامین ادوات کشاورزی و قطعات صنعتی وجود داشت که بخشی از آن با اتخاذ تمهیدات ویژه به همت نیشکر طراحی و ساخته شده است.

وی ساخت دروگر نیشکر را دستاوردی مهم دانست و گفت: دروگر‌های نیشکر قدیمی و مربوط به بیست سال گذشته است، اما با کار‌های تحقیقاتی صورت گرفته این دستگاه بومی‌سازی و تکنولوژی آن به روز شد.

ساخت کارنده نیشکر، ساخت ربات جوشکار، ساخت دستگاه انتقال دهنده ملاس، ساخت اولین دستگاه هشداردهنده موتور، بخشی دیگر از اقدامات این شرکت در بومی سازی تجهیزات کشاورزی و صنعتی در راستای تولید دانش‌بنیان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.