سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۷۰ درصد از زمین های مورد نیاز احداث سد چم شیر تملک شد

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: برای احداث این سد تملک پنج هزار هکتار زمین پیش بینی شده بود که تاکنون ۷۰درصد از این میزان تملک شده است.

محمد رضا فاضل، معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: تملک ۳۰ درصد باقی مانده از زمین‌های مورد نیاز سد چم شیر باید تا پیش از آبگیری این سد محقق شود.

وی با اشاره به اینکه جاده فعلی سد چم شیر به منطقه باباکلان پس از آبگیری سد غیرقابل استفاده خواهد بود تاکید کرد: اطلاع رسانی، نصب بنر و تابلو برای اطلاع رسانی در جاده‌های اصلی و فرعی دیگر دستور کار قرار دارد.

فاضل اظهار داشت: عملیات اجرایی احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس برنامه زمان بندی عملیات آبگیری سد چم شیر در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران تاکید کرد: تاکنون چهار میلیون و ۷۶۱ متر مکعب معادل ۹۹درصد حفاری، یک میلیون و ۶۷۰ هزار متر مکعب معادل ۹۳درصد بتن ریزی این سد انجام گرفته است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران اعتبار این طرح فاینانس را ۲۳۰ میلیون یورو اعلام کرد و اظهار داشت: ۲۵ درصد از اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر در گچساران معادل ۶۰ میلیون یورو افزایش یافت.

وی بیان کرد: سد چم شیر دارای یک میلیون و ۳۰۰هزار متر مکعب حجم بدنه، ۷۳۰متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع و ۶۰۴ تراز تاج سد است.

فاضل ابراز کرد: هم اکنون کار‌های اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد و نیروگاه، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست

فاضل عنوان کرد: نیروگاه‌های برق آبی این طرح نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ بهره برداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: سد چم شیر با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و تأمین آب بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری، کشاورزی در روستا‌های بالا و پایین دست سد و کنترل سیلاب و صنایع آبزیان انجام می‌گیرد.

فاضل گفت: هم اکنون ۸۱۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند که ۴۰ نفر از این نیرو‌ها شهروندان کشور چین است.

نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.