سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رزمایش نظامی «وستوک» رویدادی برای تعمیق روابط چین و روسیه

چین و روسیه با هدف ارتقای سطح روابط بار دیگر پس از چهار سال در رزمایش نظامی وستوک کنار هم قرار می‌گیرند.

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد چین و روسیه قصد دارند به رزمایش «وستوک» پیوسته و روابطشان را تعمیق بخشند.

رزمایش نظامی مشترک وستوک اول تا هفتم ماه آینده میلادی برگزار می‌شود و در آن بیش از ۵۰ هزار نظامی، در هفت میدان دفاع هوایی، آب‌ها و مناطق ساحلی شرق دورِ روسیه شرکت دارند. این رزمایش هر چهارسال یکبار برگزار می‌شود.

در رزمایش گذشته حدود ۳۰۰ هزار نیروی روسیه در کنار نیرو‌های چین و مغولستان شرکت داشتند، اما گفته می‌شود رزمایش سال جاری نبرد‌ها و راه‌های بیشتری برای حملات به اوکراین را نشان خواهد داد.

کارشناسان غربی و تحلیلگران می‌گویند این رزمایش نمادی بر «دوستی بی حد و حصر» است که پیش از حملات به اوکراین میان «ولادیمیر پوتین» و «شی جین پینگ» شکل گرفت.

همچنین این رزمایش نشانه توانایی روسیه برای متحد شدن با کشور‌های غیرغربی مانند بلاروس و هند است که قرار است به این رزمایش بپیوندند.

البته پکن می‌گوید حضورش در رزمایش وستوک هیچ ارتباطی به وضعیت کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای ندارد.

چین و روسیه سال گذشته هم رزمایشی برگزار کردند که آمریکا مدعی بود هیچ مسئله جدید و بارزی در آن اتفاق نیفتاد.

یک تحلیلگر دفاعی غرب هم درباره این رزمایش می‌گوید: «وستوک به معنی شرق است و همین بار معنای بالایی دارد، در واقع دیدیم که در سفر نانسی پلوسی چطور مسکو از پکن دفاع کرد. روسیه اطلاعات جنگ در غرب را از دست داده و پوتین اکنون به شرق می‌گوید زندگی روسیه چطور جریان دارد؛ که روسیه هرکار بخواهد در اوکراین انجام می‌دهد، قوی است و به کار خود ادامه می‌دهد.»

در حال حاضر هفت ماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و این اقدام باعث واکنش‌های لفظی و عملی بسیاری از سرتاسر جهان شده است.

از طرفی در آسیا نیز به دلیل سفر اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان تنش‌ها بالاگرفته است. چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند از پیش از این سفر هشدار خود را صادر کرد و پس از این سفر نیز پکن و متحدانش همچنان علیه غرب و به طور خاص آمریکا اقداماتی از جمله برگزاری رزمایش، انجام می‌دهند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.