سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه صهیونیستی:

سخنان دبیرکل حزب الله موجب نگرانی اسرائیل است

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت از سخنرانی‌های اخیر دبیرکل حزب الله لبنان ابراز نگرانی کرد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در سرمقاله خود با عنوان "سید حسن نصرالله تهدید می‌کند، اسرائیل برای جنگ آماده می‌شود" به قلم یوسی یهوشع روزنامه نگار صهیونیست نوشت که اختلاف درباره مرز‌های دریایی میان لبنان و اسرائیل موجب بالا گرفتن تنش بین حزب الله لبنان و این رژیم شده است.

این روزنامه نوشت: سخنرانی‌ها و تهدید‌های مکرر دبیرکل حزب الله موجب نگرانی اسرائیل است؛ حال آنکه استخراج گاز از منابع دریای مدیترانه به ویژه از میدان کاریش نیز برای تامین منافع تل آویو ضروری است.

این روزنامه با اشاره به نظر بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل که گفته بود، بهتر است بدون جنگ به توافق دست یابیم، افزود: با این وجود، فرماندهی منطقه شمال (فلسطین اشغالی)، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش برای احتمال بروز درگیری در جبهه شمال آماده می‌شوند و برنامه‌هایی در این زمینه در دست طراحی است.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: حتی اگر (سید حسن) نصرالله، فقط برای یک روز نبرد برنامه‌ریزی کند و اسرائیل نیتی برای جنگ نداشته باشد، مشکل بین دو طرف این است که شدت آتش آن به طور اساسی با آنچه اسرائیلی‌ها در جریان حمله به غزه در طول ده سال اخیر دیده اند، بسیار متفاوت خواهد بود.

یدیعوت آحارونوت اضافه کرد: کنترل سطح آتش این جنگ محتمل برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود. حتی اگر درگیری موضعی باشد، می‌تواند به سرعت به یک درگیری چند روزه و در نهایت به یک جنگ واقعی تبدیل شود.

این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: اکنون چالش بزرگ فراروی اسرائیل این است که کِی و چگونه می‌توان جلوی وخیم شدن وضعیت جاری را گرفت؟ بر همین اساس، تشکیلات امنیتی در حال آماده سازی پاسخ به هر یک از سناریو‌های احتمالی است و البته بعید نیست که در صورت دریافت گزارش از وجود یک عملیات احتمالی حزب الله، دستگاه امنیتی تصمیم بگیرد که به سرعت برای خنثی کردن آن پیش از وقوع وارد عمل شود.

یدیعوت آحارنوت با اذعان به توان بالای حزب الله لبنان نوشت که تجاوز نظامی اخیر اسرائیل به غزه و پاسخ مقاومت به آن در مقایسه با آنچه ممکن است در جبهه شمالی با حزب الله رخ دهد، چیز زیادی نیست، زیرا وضعیت با حزب‌الله متفاوت است. توان تسلیحاتی حزب الله پس از جنگ دوم لبنان (تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ میلادی علیه لبنان) در ۱۵ سال پیش، بسیار بیشتر شده و قدرت تهدید اسرائیل را دارد و در صورت بروز درگیری این بار، ارتش اسرائیل باید به سختی تلاش کند تا بازدارندگی دچار فرسایش شده دربرابر حزب الله را تقویت کند و اینگونه از شبح جنگ دوم دوری کند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی؛ نگاه‌ها معطوف به اوایل سپتامبر آینده و سفر آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی در موضوع ترسیم مرز‌های آبی میان لبنان و فلسطین اشغالی به منطقه است که انتظار می‌رود پیشنهاد نهایی قابل قبول برای تل آویو و بیروت ارائه دهد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در پایان درباره میزان هراس تل آویو از وقوع درگیری با حزب الله لبنان نوشت: برای درک بهتر موضوع باید به زمان تغییر فرمانده منطقه شمال (فلسطین اشغالی) در ۱۱ سپتامبر آینده دقت کنیم. تجربه قبلی نشان داد زمانی که ارتش پیش بینی بروز درگیری و جنگ می‌کند، تغییر فرماندهان را به تعویق می‌اندازد. به طور مثال پیش از حمله به رآکتور‌های سوریه در سال ۲۰۰۷ چنین بود. این بار هم اگر موعد تغییر فرمانده منطقه شمال به تعویق افتد، می‌توان دریافت که ارتش احتمال رویارویی را چقدر جدی در نظر گرفته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.