سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز طرح واکسیناسیون دام سبک استان یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از آغاز طرح سراسری واکسیناسیون رایگان تب برفکی در جمعیت عشایری و روستایی استان خبر داد.

علی فاتحی نیا گفت: هفته دولت فرصتی مناسب برای ارائه خدمات رایگان به مردم است و طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی برای حفظ سرمایه دامی، کمک به اقتصاد دامداران و پیشگیری از بروز بیماری‌های دام و مهار آن تشدید شده است.

او می‌گوید: هدف از اجرای این طرح مبارزه با بیماری ویروسی تب برفکی و جلوگیری از خسارات شدید اقتصادی حاصل از آن است.
به گفته مدیرکل دامپزشکی استان یزد در این طرح تعداد ۳۰۰ هزار رأس دام سبک با استفاده از توان بخش خصوصی بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

فاتحی نیا گفت: تب برفکی از جمله بیماری‌های شایع ویروسی بین جمعیت دامی است که خود را با علائمی نظیر تب شدید دو تا سه روزه و ایجاد تاول بر روی دهان، سم و لنگیدن پا‌ها نشان می‌دهد و می‌تواند با کاهش تولید، کاهش وزن و تلفات گسترده آسیب‌های زیادی به صنعت دامپروری وارد کند.

او گفت: واکسیناسیون روش موثر برای ایجاد ایمنی در دام‌ها است و رعایت اصول فنی، بهداشتی و قرنطینه‌ای در دامداری‌ها، ضروری است.

به گفته فاتحی نیا واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند موجب ایمنی کامل در دام شود و ضروری است که دامداران در رعایت اصول بهداشتی کوشا باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: به توجه به آثار سوء ناشی از بیماری تب برفکی بر اقتصاد جامعه و سرمایه‌های دامی از دامداران می‌خواهیم تا علاوه بر ضدعفونی جایگاه نگهداری دام، از هرگونه تردد و حمل و نقل غیرضروری دام خودداری کنند و در صورت ضرورت نسبت به تهیه گواهی حمل بهداشتی دام از ادارات دامپزشکی اقدام کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.