سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش

در روز دوم رزمایش مشترک پهپادی ارتش، پهپاد‌های رزمی و انهدامی برای انجام ماموریت به پرواز درآمدند که نهایتا عصر امروز این رزمایش پایان یافت.

از ابتدای امروز و در روز دوم رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش، پهپاد‌های رزمی، انهدامی و مراقبتی ارتش برای انجام ماموریت به پرواز درآمدند.

 پرواز پهپاد‌های رزمی، انهدامی و مراقبتی ارتش از نقاط مختلف کشور از آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور، برای انجام ماموریت در منطقه عمومی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش و مناطق مرزی آغاز شد.

انهدام اهداف مورد نظر و نقاط حساس و حیاتی ترسیم شده در رزمایش پهپادی ارتش

امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش با اعلام خبر فوق گفت: در ادامه مرحله اصلی و عملیاتی رزمایش مشترک پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران انواع پهپاد‌های رزمی از نیرو‌های چهارگانه ارتش اهداف مورد نظر در منطقه عمومی رزمایش را با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن مورد اصابت قرار دادند.

وی ادامه داد: در این مرحله از رزمایش، پهپاد‌های کمان، مهاجر و ابابیل با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن بومی از جمله بمب‌های قائم، موشک‌های الماس و بمب‌های MK-۸۲ اهداف در نظر گرفته شده در منطقه عمومی رزمایش که شامل اهدافی شبیه‌سازی شده از مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، مخازن سوخت، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های راداری و موشکی و اماکن تجمع نفرات بود را با دقت مورد اصابت قرار دادند.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش با تاکید بر اینکه انواع مختلف پهپاد‌ها با برنامه‌های عملیاتی از پیش تعیین شده از نقاط مختلف و دوردست کشور به پرواز درآمده و با نظارت و هدایت مرکز راهکنشی رزمایش به اجرای عملیات می‌پردازند، خاطرنشان کرد: به دلیل دو طرفه‌بودن رزمایش، عبور پهپاد‌ها از سپر‌های دفاعی و جنگالی تمرین و طی آن، ارزیابی موفقیت نیرو‌های مهاجم و یا مدافع برای اهداف عملیاتی و راهبردی ارتش ترسیم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این رزمایش در گستره کل کشور برگزار می‌شود قرارگاه راهکنشی ذوالفقار ارتش و چند قرارگاه فرعی در نقاط مختلف کشور وظیفه هدایت راهبردی و عملیاتی رزمایش را به عهده دارند.

امیر دریادار موسوی با بیان اینکه طراحی و تولید تسلیحات نقطه‌زن محمول بر پهپاد از برنامه‌های مدون ارتش جمهوری اسلامی ایران است، گفت: افزایش قدرت آتش، برد عملیاتی پهپاد‌ها و همچنین در کنار آن استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن در راستای راهبرد «یک تیر - یک هدف» جزء برنامه‌های دنبال شده توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته بوده که با همت جهادی متخصصان جوان نیرو‌های مسلح در ارتش و صنایع دفاعی در قالب سامانه‌های سلاح محمول بر پهپاد محقق شده است.

انهدام اهداف در ساحل و دریا توسط پهپادهای نیروی دریایی ارتش/ پرواز پهپاد ژوبین از زیردریایی فاتح

در این مرحله از رزمایش، پهپادهای انهدامی نیروی دریایی ارتش شامل باور ۵، ژوبین و آرش که از مبدأ دریا و عرشه یگان‌های سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش در نقاط مختلف به پرواز درآمده بودند با طی مسافت طولانی اهداف خود در ساحل و دریا را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند.

 پایش و رصد محیط پیرامونی در دریا و همچنین شناسایی اهداف دریایی نیز از دیگر ماموریت‌هایی بود که توسط پهپادهای عمودپرواز پلیکان نیروی دریایی ارتش و از مبدأ یگان‌های شناور انجام شد.

تمرین پرواز پهپاد های شناسایی نیروی دریایی ارتش فراتر از مرزهای دریایی و ایجاد اشراف اطلاعاتی برای یگان های شناور از دیگر ماموریت های اجرا شده در این بخش از رزمایش بود.

پرواز گسترده آرش در منطقه رزمایش/ انهدام رادار دشمن توسط پهپاد امید

در ادامه اجرای مراحل اصلی و عملیاتی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات انهدام هدف راداری در منطقه عمومی رزمایش با بهره‌گیری از هوش مصنوعی با موفقیت اجرا شد.

امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش با اعلام این خبر گفت: در این مرحله از رزمایش، پهپاد ابابیل ۴ با شناسایی هدف راداری، اطلاعات مربوطه را در بستر‌های ارتباطی به پهپاد ضدتشعشع امید ارسال کرد و این هدف با موفقیت توسط پهپاد امید مورد اصابت قرار گرفت.

دریادار موسوی با تاکید بر اینکه در این رزمایش، از پهپاد‌های انهدامی آرش استفاده ویژه‌ای شده و این پهپاد‌ها اهداف دریایی و زمینی خود را به صورت گسترده و با موفقیت منهدم کردند، افزود: امروز پهپاد‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران که با تکیه بر دانش نیرو‌های متخصص و جوان کشور طراحی و ساخته شده است، با استفاده از تسلیحات بومی و ایرانی و در راستای راهبرد «یک تیر - یک هدف» به صورت نقطه‌زنی اهداف خود را منهدم می‌کنند.

وی با بیان اینکه پرواز انبوه این تعداد پهپاد از پایگاه‌های مختلف زمینی، زیرزمینی و دریایی و اجرای عملیات در این حجم تا کنون سابقه نداشته است، گفت: قابلیت پرواز جمع با استفاده از هوش مصنوعی از جمله اقدامات نوآورانه در حوزه پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که قابلیت‌های عملیاتی و تاکتیکی منحصربه‌فردی را به ویژه در حوزه اجرای ماموریت‌های انهدامی به ارمغان آورده و این دستاورد‌ها مرهون تلاش دانشمندان و متخصصان جوان کشور است.

رهگیری و انهدام اهداف متخاصم توسط پهپاد کرار با تیربار اخگر

در یکی دیگر از مراحل دومین روز رزمایش مشترک پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اهداف سطحی در منطقه عمومی رزمایش توسط پهپاد‌های بمب‌افکن کرار با استفاده از تیربار اخگر با موفقیت منهدم شد.

در این بخش از رزمایش، پهپاد‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران با به پرواز در آمدن از نقاط خارج از منطقه عمومی رزمایش و طی مسافت قابل توجه از مبدا تا نقاط هدف، اهداف از پیش تعیین شده که شامل مراکز فرماندهی و کنترل، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های موشکی و مخازن سوخت شبیه‌سازی شده دشمن بودند را با موفقیت و دقت مورد اصابت قرار دادند.

اجرای عملیات اسکرمبل به منظور رهگیری هوایی اهداف متخاصم توسط پهپاد‌های کرار با استفاده تیربار اخگر از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این بخش از رزمایش بود.

پهپاد‌های رهگیر نیروی پدافند هوایی ارتش با هماهنگی و تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی به پرواز درآمدند و پهپاد‌های مهاجم در قالب نیروی حمله‌ور را رهگیری و منهدم کرد.

امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ارتش با اعلام خبر فوق گفت: پهپاد کمان ۲۲ نیروی هوایی ارتش برای نخستین بار با انجام پرواز رزمی به چرخه عملیاتی این نیرو وارد شد.

وی افزود: در این بخش از رزمایش، پهپاد کمان ۲۲ با پرواز از یکی از پایگاه‌های پهپادی ارتش در کشور مقابله با جنگ الکترونیک دشمن به صورت هواپایه را با موفقیت انجام داد.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش گفت: استفاده از پهپاد‌های رهگیر مسلح به تیربار اخگر از جمله اقدامات ابتکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتقاء قدرت پهپادی است که علاوه بر ایجاد قابلیت‌های جدید عملیاتی و راه‌کنشی، در صرفه‌جویی هزینه‌ها و همچنین کاهش خطرات مربوط به استفاده از نیروی انسانی نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: بخشی زیادی از تجهیزات و تسلیحات بومی استفاده شده در این رزمایش نیز که به دست جوانان و متخصصان کشورمان طراحی و تولید شده است به دلیل طبقه‌بندی و ملاحظات محرمانگی فناوری‌های بکار گرفته شده در این تسلیحات قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد و در وقت مقتضی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها به سمع و نظر ملت شریف ایران اسلامی خواهد رسید.

 

عصر پنجشنبه زمانی برای پایان رزمایش مشترک پهپادی ارتش

امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر گفت: در این رزمایش که مراحل عملیاتی آن از روز گذشته آغاز شده بود، با مشارکت نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و نظارت قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) عصر امروز پنج شنبه سوم شهریور خاتمه یافت.

وی افزود: بکارگیری انواع پهپادهای بومی شناسایی، رزمی، انهدامی و ... از نیروهای چهارگانه و اجرای انواع عملیات‌های پهپادی از جمله ویژگی‌های بارز این رزمایش بود که با دقت زیاد از سوی نیروهای شرکت کننده اجرا شد.

امیر دریادار موسوی با اشاره به اینکه این برای نخستین‌بار بود که یک رزمایش پهپادی آن هم به صورت دو سویه برگزار می‌شد، عنوان کرد: شرکت بیش از ۱۵۰ فروند انواع پهپاد در این رزمایش و همچنین گستردگی منطقه عملیات که تمام مناطق کشور، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را شامل می‌شد موجب پیچیدگی برگزاری این رزمایش بود که بحمدلله با عملکرد بسیار مطلوب سامانه‌های فرماندهی و کنترل رزمایش با نهایت هماهنگی ممکن انجام شد.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ارتش با اشاره به بهره‌گیری از پهپادها و تجهیزات صددرصد بومی در این رزمایش عنوان کرد: اساسا آنچه که در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت شامل پرنده‌ها، مهمات و سلاح، سامانه‌های فرماندهی و کنترل و ... تماما بومی بود که با استفاده از تجهیزات بومی اجرا شد.

وی ادامه داد: پهپادهایی که در این رزمایش به اجرای عملیات پرداختند و همچنین تسلیحات و محموله‌های اپتیکی، جنگالی و ... توسط متخصصان جوان و متعهد ارتش جمهوری اسلامی ایران، صنایع وزارت دفاع و با همکاری بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌اند و بر اساس همین درونزا بودن، قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز به قدرتی تحریم‌ناپذیر بدل گشته است.

امیر دریادار موسوی با تاکید بر ضرورت انتقال تجربه در رزمایش‌ها و تمرینات سالیانه، گفت: انتقال تجربه به نسل جدید و تقویت قدرت عمل و تصمیم‌گیری در جوانان از جمله اهداف مهم هر رزمایشی است که در این رزمایش نیز بحمدلله نسل باتجربه و پیشکسوت در کنار نسل جوان و جدید ارتش قرار گرفت که در نهایت منتهی به انتقال تجربه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به نظارت‌های مستمر بر مراحل مختلف رزمایش از سوی ستادهای برتر، گفت: تمام مراحل این رزمایش ضمن داوری و ارزیابی مستمر کارشناسان و ارزیابان ستاد ارتش ، تحت نظارت قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)، ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد.

امیر موسوی با تقدیر و تشکر از همراهی ملت شریف ایران در عرصه‌های مختلف، گفت: «ارتش فدای ملت» شعار همیشگی و تغییر ناپذیر ارتش جمهوری اسلامی ایران است و همواره در صحنه‌های مختلف عامل به این شعار بوده است. نقش مردم در مناطق درگیر رزمایش به ویژه استان‌های سمنان، اصفهان، یزد و ... ستودنی است و جا دارد بابت همراهی ملت شریف ایران در برگزاری این رزمایش تقدیر و تشکر ویژه داشته باشیم.

وی افزود: در رزمایش مشترک پهپادی ارتش نیز بخشی از اقدام ارتش در کنار فعالیت‌های رزمی، انجام اقدامات مردمیاری از قبیل راه اندازی بیمارستان سیار و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه چاه افضل اردکان بود. 

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ارتش همچنین اقدامات رسانه‌ای صورت گرفته در این رزمایش را بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: اقدامات ارزشمند رسانه‌ها از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه ملی از جمله نقاط مثبت رزمایش بود که توانست پیام ایستادگی و اقتدار سربازان و رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران را به ملت شریف ایران منتقل کند.

امیر دریادار موسوی در پایان پیام رزمایش مشترک پهپادی ارتش را برای ملت شریف ایران و دوستان پیام دلگرمی و اقتدار برشمرد و گفت: پیام این رزمایش برای دشمنان این آب و خاک این است که بدانند اگر خیال خامی در سر داشته باشند، قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها یکی از مشت‌های آهنینی است که بر سر آنها فرود خواهد آمد و باید خود را برای وجوه پنهان قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز آماده کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.