پروفسورمحمدرضا سرکار آرانی در اولین نشست ملی تخصصی درس کاوی در ایران که به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در شیراز برگزار شد، گفت: درسکاوی به معلمان کمک میکند از یکدیگر یاد بگیرند و راههای توجه به دانشآموزان و شوق یادگیری آنها را پیدا کنند.
استاد پداگوژی دانشگاه ناگویا ژاپن گفت: شناخت دانشآموزان و یادگیری معلمان از یکدیگر به همپایه بودن با دانشآموز کمک میکند.
سرکار آرانی گفت: این باعث میشودکه دانش آموزان در یک شرایط بهتر یادگیری قرار بگیرند و فقط با تشویق، تنبیه و ابزارهای انگیزشی بیرونی معلم، به رفع تکلیف پیش نرود.
استاد پداگوژی دانشگاه ناگویا ژاپن گفت: این باعث میشود دانش اموز خودش مسئله خود را پیدا کند و جهان خود را بسازد و با شوق و ذوق به یادگیری مستمر ادامه دهد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه درس پژوهی باعث رشد یادگیری و بالندگی معلم میشود گفت: این امر نهایتا بهبود وضعیت آموزشی را در پی دارد چرا که در صحنهی تدریس، معلم بصورت مستمر و مداوم با آن مواجه هستند.
محمود امانی طهرانی گفت: درس کاوی و درس پژوهی از یافتههای اخیر نظام جهان، برای بهسازی آموزشی است که برای یادگیری عمیق تر، تدریس و جزئیات آن مورد بررسی قرار میگیرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در حدود هفت ماه است که حرکت جدیدی با موضوع بهبود وضعیت تدریس معلمی در کشور ایجاد شده است.
امانی طهرانی گفت: در این راستا، جلسات هفتگی مطالعه و هم اندیشی اساتید دربارهی درس پژوهی تشکیل میشد.
او گفت: درس کاوی و درس پژوهی از یافتههای اخیر نظام جهان، برای بهسازی آموزشی است که برای یادگیری عمیق تر، تدریس و جزئیات آن مورد بررسی قرار میگیرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ضبط و ثبت فرایند تدریس و سپس بازبینی، بررسی و اصلاح آنها بر اساس نظریههای علمی و تربیتی باعث افزایش یادگیری و بالندگی معلمی میشود که نهایتا بهبود وضعیت آموزشی را در پی دارد چرا که در صحنهی تدریس، معلم بصورت مستمر و مداوم با آن مواجه میشود.
امانی طهرانی گفت: در جریان درس کاوی، اشتباهات، نوع عمل، تعامل و رفتار دانش آموز با معلم، کتاب، کلاس و همکلاسی هایش مورد توجه قرار میگیرد.
او گفت: این نشست به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بوده که بصورت حضوری و مجازی از طریق پخش در شبکهی شاد، آپارات و اسکای روم درحال برگزاری است.
لازم بذکر است که در این نشست دکتر محمدرضا سرکارآرانی، استاد پداگوژی دانشگاه ناگویا ژاپن و دکتر رحمت الهی مرزوقی، استاد تمام مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز و دیگر اساتید حضور داشتند.